Skip to main content

Dutch

Losse tekeningen

Wanneer Idonia exposeerde dan had ze niet alleen het werk dat aan de muur hing, maar ook twee mappen met losse tekeningen en studies.  De bezoekers mochter daar ook in kijken en als ze dat wilden konden ze dat werk ook kopen.

When Idonia exhibited she had not only the work hanging on the wall, but also two folders with loose drawings and studies.  The visitors were also allowed to look in those and if they wanted they could buy that work as well.

  • 1685

    1685

  • 1691

    1691

  • 1694

    1694

  • 1700

    1700

  • 1701

    1701

  • 1702

    1702

  • 1705 Gedraaid Opti

    1705

  • 1709

    1709

  • 1730

    1730

  • 1741

    1741

  • 1742

    1742

  • 1746

    1746

  • 1749

    1749

  • 1750

    1750

  • 1752

    1752

  • 1753

    1753

  • 1754

    1754

  • 1755

    1755

  • 1756

    1756

  • 1758

    1758

  • 1759

    1759

  • 1760

    1760

  • 1761

    1761

  • 1762

    1762

  • 1765

    1765

  • 1766

    1766

  • 1768

    1768

  • 1769

    1769

  • 1770

    1770

  • 1791

    1791

  • 1793

    1793

  • 1794

    1794

  • 1795

    1795

  • 1796

    1796

  • 1797

    1797

  • 1798

    1798

  • 1799

    1799

  • 1800

    1800

  • 1801

    1801

  • 1802

    1802

  • 1803

    1803

  • 1804

    1804

  • 1806

    1806

  • 1807

    1807

  • 1808

    1808

  • 1809

    1809

  • 1814

    1814

  • 1816

    1816

  • 1820 Gedraaid Opti

    1820

  • 1822

    1822

  • 1824

    1824

  • 1825

    1825

  • 1826

    1826

  • 1827

    1827

  • 1828

    1828

  • 1829

    1829

  • 1830

    1830

  • 1831

    1831

  • 1832

    1832

  • 1833

    1833

  • 1834

    1834

  • 1835

    1835

  • 1836

    1836

  • 1837

    1837

  • 1838

    1838

  • 1839

    1839

  • 1840

    1840

  • 1846

    1846

  • 1847

    1847

  • 1848

    1848

  • 1856

    1856

  • 1859

    1859

  • 1860

    1860

  • 1861

    1861

  • 1862

    1862

  • 1863

    1863

  • 1864

    1864

  • 1865

    1865

  • 1866

    1866

  • 1867

    1867

  • 1868

    1868

  • 1869

    1869

  • 1870

    1870

  • 1871

    1871

  • 1872

    1872

  • 1873

    1873

  • 1879

    1879

  • 1880

    1880

  • 1881

    1881

  • 1882

    1882

  • 1883

    1883

  • 1884

    1884

Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..”

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Lees meer …Losse tekeningen

Werk in kleur, geen aquarel of inkt 02

Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..”

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Lees meer …Werk in kleur, geen aquarel of inkt

Aquarellen in studiewerk

Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..”

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Lees meer …Aquarellen in studiewerk

Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..”

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Lees meer …Aquarellen in geexposeerd werk

Saskia Gras | De Vrije Academie – Psychopolis 1947-1982: een kunstzinnige vrijhaven in de Hofstad

Vrijheid, wars van elke norm, het experiment omarmen,
morele vorming en ‘jezelf worden’. De Vrije Academie
in Den Haag praktiseerde dit kunstzinnige opleidingsideaal
tussen 1947 en 1982 vol overtuiging. Saskia
Gras beschrijft in dit artikel de bevindingen van haar
promotieonderzoek naar deze bijzondere academie.

1 Dit artikel is gebaseerd op het proefschrift van Saskia Gras (2017). Vrijplaats
voor de kunsten, de Haagse Vrije Academie 1947-1982. Uitgegeven in 2018 als
Vrijplaats voor de kunsten, De Haagse Vrije Academie - Psychopolis 1947-1982.
Delft: Academische Uitgeverij Eburon.

Link naar het artikel in pdf vorm

 


Bij het doorspitten van de vele mappen met werk van Idonia trof ik twee documenten aan die door de Vrije Academie waren gemaakt en die informatie gaven over twee (waarschijnlijk nieuwe) lessen die er gegeven zouden gaan worden. Uit deze stukken blijkt op welke wijze en waarom er aandacht aan wordt gegeven.

Digging through the many folders containing Idonia's work, I came across two documents created by the Free Academy that provided information about two (probably new) classes that would be taught there. From these documents it is clear in what way and why attention is being paid to them.


  • 3234

    3234

    CURSUS: MATERIALENKENNIS

    -Kunst wordt beoefend en die beoefening moet worden aangeleerd. Er dient dus onderricht in te worden gegeven. Doch men moet vooral niet denken dat het de kunst zelve is, die onderwezen wordt. Haar aangaande bestaat er geen leer dan alleen deze: dat er geen kunstleer mogelijk is.-

    - Geen enkele kunst, zelfs niet de meest waarachtige, (en deze het minst) kan vaardigheid ontberen. In tegendeel; ofschoon geen stiel van nijverheid zijnde, is zij toch een beroep en stelt als zodanig de beoefenaar technische bekwaamheid en vakkennis tot eis.

    Wie smeden wil moet het vak verstaan. Wie schilderen wil, moet met het materiaal bedreven kunnen omgaan. Is hij onbedreven dan is hij de slaaf van zijn materiaal; hij wordt er gedurig door belemmerd, hij is het niet de baas, hij is het niet meester! - schrijft Hoogerwerf.


    COURSE: MATERIALS KNOWLEDGE

    -Art is practiced and that practice must be taught. It must therefore be taught. But above all one should not think that it is art itself that is being taught.
    There is no teaching concerning it except this: that there is no art teaching possible.

    - No art, not even the truest, (and this one least of all) can lack skill. On the contrary; although it is not a craft, it is a profession and as such requires technical skill and expertise on the part of the practitioner.

  • 3236

    3236

    In vroeger eeuwen ontving de jonge schilder zijn opleiding op het atelier van de meester. De leertijd verschilde niet zo veel van die der andere handwerkslieden en was door de gilden verplicht gesteld. M.a.w. wanneer een schilder door het gilde als meester was aanvaard en zich dus kon vestigen, kende hij z'n vak.

    De leerling-schilder tekende niet alleen op het atelier, hij leerde er ook zijn gereedschappen vervaardigen, doeken en panelen gronden, vernissen en pastelkrijt maken, verfwrijven, etc. Langzamerhand werd hij vertrouwd gemaakt met de techniek van het schilderen zoals de traditie die voorschreef. Uit de ervaring van vele generaties schilders was deze traditie ontstaan.

    Zo ongeveer tot 1800 was het handwerk de hechte basis van de schilderkunst. Hierna verloor het steeds meer van z'n eigenlijke waarde en in de 19de eeuw (de gilden werden opgeheven) eindigde z'n ontwikkeling en ging de traditie verloren.

    Sindsdien heeft de schilderkunst een ontwikkeling doorgemaakt, waarbij de artistieke problematiek het handwerk weinig ruimte liet. De factuur, het schrift, kreeg een zeer belangrijke plaats.

    De stand van zaken is nu, dat de hedendaagse schilder weinig van z'n vak af weet (natuurlijk zijn ook hier uitzonderingen), veel minder bijvoorbeeld dan de graficus en de beeldhouwer. Het moderne kunstonderwijs heeft de studie  van de materialen en het gebruik er van


    In earlier centuries, the young painter received his training at the master's studio. The apprenticeship did not differ much from that of other craftsmen and was made compulsory by the guilds. In other words, when a painter was accepted by the guild as a master and could thus establish himself, he knew his trade.


    The apprentice painter not only drew at the studio, he also learned how to make his tools, to prime canvases and panels, to make varnishes and pastel crayons, to rub paint, etc. Gradually he was familiarized with the technique of painting as tradition dictated. From the experience of many generations of painters, this tradition had developed.


    So roughly until 1800, handwork was the solid basis of painting. After this it lost more and more of its proper value, and in the 19th century (the guilds were abolished) its development ended and the tradition was lost.


    Since then painting has undergone a development in which artistic problems left little room for the craft. The invoice, writing, was given a very important place.


    The state of affairs now is, that the contemporary painter knows little about his craft (of course, here too there are exceptions), much less, for example, than the graphic artist and the sculptor. Modern art education has not included the study of materials and their use

  • 3237

    3237

    niet, of in een te summiere vorm, in het leerprogramma opgenomen. Merkwaardig genoeg is het dus voor de jonge schilder bijna onmogelijk geworden, zich, wat de technische kant betreft, te bekwamen in z'n eigen vak.

    Deze cursus beoogt in de eerste plaats de schilder meer mogelijkheden te geven in het gebruik van zijn materialen. Zijn techniek ordent die mogelijkheden met het doel zijn visie direct en zuiver op het vlak uit te beelden.

    Tussen de visie van de kunstenaar en het kunstwerk staat o.m. zijn techniek. Ieder schilderij of het nu oud of modern is, heeft z'n techniek nodig...... en techniek kan men leren. Het is niet alleen belangrijk of een schilderij een paar eeuwen -meekan_, een juist gebruik van de materialen geeft ook het grote voordeel van een krachtiger licht- en kleurwerking. Hierdoor wordt de gebruikte vorm en compositie expressiever en de totale werking van het schilderij wordt belangrijk ten gunste beïnvloed.

    Naast alle artistieke- en maatschappelijke problematiek kan de schilder zekerheid hebben over het handwerk. Of een visie nu leidt tot een uiterst gedetailleerd naturalisme of tot abstracties, de juiste technische opbouw van een schilderij moet een voor-de-hand-liggende mogelijkheid zijn.

    De cursus is vooral op de praktijk gericht. Uit de goede materialen en technieken die zullen worden besproken kan de cursist dié keus doen, die voor hem het meest geëigend is.


    in the curriculum, or has included it in too brief a form. Curiously enough, it has thus become almost impossible for the young painter, as far as the technical side is concerned, to become proficient in his own craft.

    This course aims primarily to give the painter more possibilities in the use of his materials. His technique organizes those possibilities with the aim of expressing his vision directly and purely on the surface.

    Between the artist's vision and the work of art stands, among other things, his technique. Every painting whether old or modern needs its technique...... and technique can be learned. It is not only important whether a painting will last a few centuries, a correct use of materials also gives the great advantage of a more powerful effect of light and color. This makes the form and composition used more expressive and the overall effect of the painting is significantly affected for the better.

    Beyond all artistic and social issues, the painter can have certainty about the craft. Whether a vision leads to highly detailed naturalism or abstractions, the correct technical construction of a painting should be an obvious possibility.

    The course is primarily practice-oriented. From the good materials and techniques that will be discussed, the student can make the choice that is most appropriate for him.

  • 3235

    3235

    Hij zal ervaren dat, het zelf gronden van doeken en panelen, het maken van vernissen en verdunningsmiddelen, etc. weinig tijd vergt, veel goedkoper is en betere resultaten oplevert.

    Aan een reeks onderwerpen die nauw verband houdt met de materialenkennis, zal mede aandacht worden besteed. We noemen hiervan technieken van oude en moderne meesters, het atelier en de gerredschappen, kleurenleer, hulpmiddelen, compositieleer, onderhoud en restauratie van het schilderij, het stilleven, het landschap, figuur en portret, tempera- en pastelschilderen, aquarelleren, het controleren van de materialen, perspectief en aesthetica.

    Aanvang der cursus Maandag 27 Februari 1956, om half negen 's-avonds in het gebouw der Academie.

    Lesgeld f 3.50 per maand.


    He will experience that, priming canvases and panels himself, making varnishes and thinners, etc. takes little time, is much cheaper and produces better results.

    A series of subjects closely related to the knowledge of materials will also be covered. We mention techniques of old and modern masters, the studio and gerredschappen, color theory, tools, composition theory, maintenance and restoration of the painting, the still life, the landscape, figure and portrait, tempera and pastel painting, watercolor, control of materials, perspective and aesthetics.

    Start of course Monday, February 27, 1956, at 8:30 p.m. in the Academy building.

    Tuition f 3.50 per month.


  • 3238

    3238

    CURSUS GESPROKEN KUNSTCRITIEK

    Men behoeft werkelijk geen kwaad van de kunstcritiek aan een dag- of weekblad te zeggen, om naast de vele voordelen aan het geschreven woord verbonden, ook enige nadelen te zien.

    Een dergelijke critiek vindt weerklank, instemming of afkeur, doch binnen de krant moet ze wel een monoloog blijven. Ook wanneer de lezer zich te weer zou willen stellen of nieuwe aspecten tonen, moet hij zwijgen.

    Het experiment van de gesproken critiek scheen de directie van de Vrije Academie daarom zeer aantrekkelijk. Zo is het mogelijk dat de monoloog en dialoog wordt, waar criticus, de geïnteresseerde toehoorder en in sommige gevallen de kunstenaar, voor hun overtuigingen zullen moeten stáán om in het gesprek gezamenlijk het kunstwerk te benaderen.

    Naast de gesproken critieken, onder redactie van de Heer Wim A.L. Beeren, waarbij hij zelf en gastdocenten zullen critiseren, zal de Heer Beeren om de veertien dagen lezingen houden over onderwerpen uit de moderne kunsthistorie.


    COURSE IN SPOKEN ART CRITICISM

    One really does not have to say anything bad about art criticism for a daily or weekly newspaper to see some disadvantages in addition to the many advantages of the written word.

    Such criticism finds resonance, approval or disapproval, yet within the newspaper it must remain a monologue. Even when the reader would like to refute or show new aspects, he must remain silent.

    The experiment of spoken criticism therefore seemed very attractive to the Free Academy's management. Thus it is possible for the monologue to become a dialogue, where the critic, the interested listener and, in some cases, the artist, will have to stand for their convictions in order to approach the work of art together in the conversation.

    In addition to the spoken critiques, edited by Mr. Wim A.L. Beeren, in which he himself and guest lecturers will critique, Mr. Beeren will give lectures every two weeks on subjects from modern art history.

  • 3239

    3239

    Beoogd wordt om, in aansluiting bij bepaalde exposities, verschillende stijlfasen te behandelen. Het gebied na 1850 zal bestreken worden, terwijl dit cursusjaar speciaal de kunst van Cézanne af, de aandacht heeft.

    De lezingen worden gegeven iedere Vrijdag om 8 uur in het gebouw van de Academie, te beginnen op Vrijdag 24 Februari 1956.

    De kosten voor deelname bedragen f 0.50 per avond.


    The aim is to deal with different stylistic phases, following certain exhibitions. The area after 1850 will be covered, while this course year special attention will be paid to the art of Cézanne.

    The lectures will be given every Friday at 8 a.m. in the Academy building, beginning on Friday, February 24, 1956.

    The cost for participation is f 0.50 per evening.

Lees meer …Saskia Gras | De Vrije Academie – Psychopolis