Friends artwork
Affiche Kees Andrea

1748
1748
Affiche Kees Andrea, 600x402
Wim Beuning
Willem Coenraad Beuning werd op 17-6-1914 in Amsterdam geboren en overleed op 24-12-1986 te Leidschendam. Volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst (M.O. tekenen) in Den Haag. Maakte oa studiereizen naar Frankrijk, Spanje en Noorwegen.
Wim Beuning genoot in de jaren vijftig tot en met zeventig van de vorige eeuw bekendheid als schilder, graficus, tekenaar en aquarellist. Zijn tekeningen en prachtig grafisch werk werden geroemd door kunstcritici als Jos de Gruyter. Beuning exposeerde regelmatig in de Haagse Kunststichting maar ook in het Gemeentemuseum en het Stedelijk Museum. Hij was een gewaardeerd lid van de Haagse kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, Haagse Aquarellisten en 'De Grafische'. Daarnaast doceerde hij aan de Haagse Academie. Generaties studenten herinneren zich hem als een buitengewoon vakbekwaam docent. Dat Beuning daarnaast theosoof en vrijmetselaar was, is minder bekend. Hij was dan ook zeer terughoudend over de invloed die zijn levensovertuiging had op zijn werk. Beuning won prijzen van de Jacob Marisstichting, Stadhuisprijs 's Gravenhage 1953; de hoofdprijs van Concours Internationaal du Dessin Wereldtentoonstelling Parijs 1937.
Beuning was lid van de Nieuwe Ploeg uit Voorburg. Staat vermeld in de Scheen 1969-1970. Hij was werkzaam in Den Haag vanaf ca. 1930; nog in 1969 volgens Scheen 1969-1970.
Hij was leraar van Almekinders, Hans; Andrea, Pat; Geesink, Elly; Hakkaart, Fer; Hoogendoorn, Arie; Hoogendoorn, Ton; Kern, Lucresa; Lintelo, Tino; Moerenhout, Wim; Nobbe, Walter; Spronsen, Jan van; Wijs, Poen de.
https://www.caputovis.nl/museum/kunstenaar/beuning-wim/
Wim Beuning (naamvarianten: Willem Coenraad Beuning, Wilhelm Coenraad Beuning) werd op 17 juni 1914 in Amsterdam geboren en overleed op 24 december 1986 in Leidschendam.
Hij volgde op de Akademie van Beeldende Kunsten in Den Haag een opleiding. Als gevierd en begaafd kunstenaar gaf hij zelf later weer les (als docent aan de Academie voor Beeldende Kunsten in De Haag) aan onder andere Hans Almekinders, Pat Andrea, Elly Geesink, Fer Hakkaart, Ton Hoogendoorn, Lucresa Kern, Tino Lintelo, Wim Moerenhout, Walter Nobbe, Jan van Spronsen en Poen de Wijs.
Buiten Den Haag werkte hij als kunstenaar veel in Den Helder maar was ook enige tijd rond de Middellandse Zee actief (onder andere in Griekenland).
Als graficus, schilder, tekenaar, aquarellist en lithograaf zijn van zijn hand vooral figuurvoorstellingen en land- en dorpsgezichten bekend.
In 1937 werd hem als kunstenaar tijdens de wereldtentoonstelling in Parijs een gouden medaille toegekend. Later viel hem ook nog de eer ten deel om de Jacob Maris materiaalprijs te mogen ontvangen.
Beuning was lid van Pulchri Studio in Den Haag, van de Vereeniging tot Bevordering der Grafische Kunsten ‘De Grafische’, van de Federatie van Verenigingen van Beroeps Beeldende Kunstenaars (BBK) en van de Haagse Aquarellisten.
Vermeld in Scheen, Scharten.

1844
1844
Zonder titel, 495 x 670 mm, gesigneerd 1979.
Livinus van der Bundt
Adri van Dijk

1902
1902
Zonder titel, 105x75
D. Dijkhoff

1850
1850
Stilleven, 247x224
Frans de Haas
Frans de Haas is zowel schilder als graficus. Hij is gespecialiseerd in de volgende druktechnieken: houtsneden, houtgravures, hoogdruk en lithografie. Zijn vroege werk wordt magisch realistisch genoemd met een vleugje romantiek. Onderstaande kleurenhoogdruk is daar een voorbeeld van. Later werkte hij vrijer en werd zijn werk meer abstraherend en surrealistisch. Opleiding: Koninklijke- en Vrije Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag.
-
1780
1780
Boulevard Scheveningen, 300x400, signature 1958
-
1842
1842
Zonder titel, 490x253, signature 1960
Gerard 'T Hart
Https://www.galerie-meander.nl/portfolio-items/
Gerard ’t Hart (1933) studeerde van 1955 tot 1960 aan de Vrije Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Het oeuvre van deze kunstenaar is zeer veelzijdig. Schilderijen, krijttekeningen en papiercollages zijn er onderdeel van. Maar ook heeft hij wandreliëfs, driedimensionaal en kleurprojecten in relatie tot de architectuur en fotografie gerealiseerd.
Om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien ging hij, enkele jaren na zijn studie, varen op de schepen van de Rotterdamse scheepvaartmaatschappij de Holland Amerika Lijn. Op deze wijze kwam hij in Zuid Amerika terecht en ontstond zijn fascinatie voor andere culturen en landen.
Met zijn papiercomposities heeft Gerard ’t Hart zich in Nederland een bijzondere plaats in de hedendaagse beeldende kunst verworven. Het is in deze composities dat hij zich manifesteert als een kunstenaar met een verlangen naar concentratie en subtiliteit. Een verlangen dat naar vorm, kleur en geabstraheerde beeldinhoud van een poëtische eenvoud is.
Kleuren hebben een wezenlijke betekenis voor hem. Kleur is sfeer, geur, verwondering, geluk, vitaliteit of het verlangen daarnaar. De toonzetting van een schilderij wordt bij Gerard ’t Hart bepaald door het gebruik van een of meerdere dominante kleuren, die in losse kleurvelden worden opgebracht.
Vol van verlangen naar eenwording in de unieke dans waarin het leven zich voltrekt, weet hij in deze kleurenruimtes de stilte te koesteren, die een voorwaarde is om de wonderen van het bestaan te herkennen: elk werk van zijn hand is een traject van zijn reis der verbeelding.
-
1617
1617
Inkt, zonder titel, 1966, 105x124
-
2412
2412
Fes Maroc, 122x179
-
3432
3432
449 x 498 mm. Olieverf op linnen. Signature G 't Hart links onder.
Storm op de zeekust.
449 x 498 mm. Oil on linen. Signature G 't Hart at lower left.
Storm on the seacoast. -
3478 C
3478 C
500 x 698 mm. Olieverf op linnen. Signature G 't Hard '60.
Ik moet het omschrijven als "Beweging". De levenslust en energie spat er vreugdevol van af.
500 x 698 mm. Oil on linen. Signature G 't Hard '60.
I should describe it as “Movement.” The zest for life and energy splashes off joyfully.
Louwers, Paul A.
E Jobels
(signatuur slecht leesbaar)

1890
1890
Portret, 500x323
Jan van Loon
https://jvanloon213.wordpress.com/about-3/
Jan van Loon[1938]
Opl. Academie Minerva. Groningen; Kon. Academie, Den Haag.
Het zal met zijn opleiding, maar vast ook met zijn karakter te maken hebben dat hij zich niet aan een bepaald thema kan houden. In 1964 begon Jan van Loon met het exposeren van etsen en aquarellen. Het waren voornamelijk landschappen en een enkel portret.
Het aquarelleren doet Van Loon nog steeds, het etsen niet meer. Landschappen, stillevens, interieurs, portretten en figuurstukken wisselen zich af in zijn werk.
Vaak heeft hij – al of niet met subsidie – een project of thema uitgediept, afgesloten met een of meer tentoonstellingen en een boek. Zoals ‘Als was mijn brein gescheurd’, een verslag van studies van geestelijke gestoorden. Of ‘West-Europese Kusten’. Naar aanleiding van enkele reizen langs de kusten van Portugal tot de Noordkaap. In 2008 kwam het boek: ‘Jan van Loon – 50 jaar op zoek’ van de pers.
Ook heeft Jan van Loon werk in de openbare ruimte gemaakt zoals het dijkmonument in Noordpolderzijl.
Hoewel hij zichzelf ziet als een beschouwer, een min of meer afstandelijke bekijker van de werkelijkheid, bezondigt hij zicht, tot zijn eigen verbazing, steeds vaker aan symbolische werken. Titels zoals; Dromers, Waar zijn wij, De Maanschilder, enz. “Dat kan gevaarlijk zijn, kunst moet geen illustratie bij een verhaal zijn.” Aldus Van Loon.
Veel schilderijen zijn gemaakt op Tenerife, waar hij een atelier heeft. Woeste zeegezichten, begroeide rotswanden, en bijzondere stillevens zijn daar ontstaan.
-
1810
1810
Zonder titel, 161x207, signature 1959
-
1845
1845
T59 MS 15-5 No.002
-
1888
1888
Zonder titel, 315x520
-
1892
1892
zonder titel, 223x155
-
3527
3527
497 x 797 mm. Olieverf op hardboard. Signature v.loonJr '59 links onder.
Een groot hoofd komt uit, of ligt op de grond. De gesperde ogen kijken aandachtig. Een er naast staande boom, die er enigzins mensachtig uit ziet, houdt een tak beschermend boven het hoofd.
497 x 797 mm. Oil on hardboard. Signature v.loonJr '59 lower left.
A large head comes out, or lies on the ground. The barred eyes look intently. A tree standing next to it, looking somewhat humanoid, holds a branch protectively above the head.
Andries Minderhout
https://encyclopedievanzeeland.nl/Andries_Minderhout
Van 1948-1952 volgde Minderhout de opleiding schilderen en grafiek aan de Vrije Academie te Den Haag.
Geboren 10 december 1920 Oost-Souburg
Overleden 8 oktober 2014 Middelburg?
-
1813
1813
Zonder titel, 277x245 mm, Gesigneerd 1956
-
1930
1930
Compositie, 132x96 mm, gesigneerd 1956
-
Fernando de Nadal
https://rkd.nl/nl/explore/artists/58713
Fernando de Nadal; man / Nederlands, Spaans.
Naamvarianten: Nadal Uceda, Fernando de; signeert Fernando de Nadal.
Kwalificaties: schilder, tekenaar, beeldhouwer, pentekenaar, pastellist, etser
Nationaliteit/school: Nederlands, Spaans
Geboren: Zaragoza (stad, Spanje) 1924-03-14
Overleden: 2005-06-13 -
3455
3455
610 x 453 mm. Olieverf op hardboard. Signature IDONIA '59 rechts onder.
Portret van Fernando de Nadal.
610 x 453 mm. Oil on hardboard. Signature IDONIA '59 lower right.
Portrait of Fernando de Nadal.
-
1763
1763
Krijt, Idonia, 650 x 500, Portret door Fernando de Nadal
-
1767
1767
Inkt, Zonder titel, 650 x 500, Dubieus, mogelijk zelfportret Fernando de Nadal
-
3442
3442
566 x 389 mm. 755 x 554 mm. inclusief passepartout en witte lijst. Signature NADAL '58 rechts onder.
Onder het licht van een lantaarnpaal zitten een man en een vrouw op een bank, innig dicht tegen elkaar. Voor hun voeten een vijver waarin hun gezichten gespiegeld worden. Tegen de bank staat een drietand, zoals vaak door duivels gebruikt worden.
566 x 389 mm. 755 x 554 mm. including passepartout and white frame. Signature NADAL ‘58 lower right.
Under the light of a lamppost, a man and a woman sit on a bench, intimately close to each other. Before their feet a pond in which their faces are mirrored. Against the bench is a trident, as often used by devils.
566 x 389 mm. 755 x 554 mm. incluido passepartout y marco blanco. Firma NADAL '58 abajo a la derecha.
Bajo la luz de una farola, un hombre y una mujer están sentados en un banco, íntimamente cerca el uno del otro. Ante sus pies un estanque en el que se reflejan sus rostros. Contra el banco hay un tridente, como los que suelen usar los demonios. -
2413
2413
Stier, 145x213
Ignatio del Rio
-
1852
1852
700 x 500 mm. Inkt op papier. Signature rechts onder.
Zonder titel.
700 x 500 mm. Ink on paper. Signature lower right.
Untitled. -
3430
3430
396 x 476 mm. Olieverf op hardboard. Signature IRio midden onder.
Dit schilderij is gemaakt door de Spaanse kunstenaar Ignatio del Rio. Hij leefde van 1936 - 2015. (Bron Wikidata.org/wiki/Q16578184)
396 x 476 mm. Oil on hardboard. Signature IRio bottom center.
This painting was created by Spanish artist Ignatio del Rio. He lived from 1936 - 2015. (Source Wikidata.org/wiki/Q16578184)
Carl Rung

1998
1998
Zonder titel, 106x68
Herman vd Staven

1858
1858
Zonder titel, 575x400
Jan Schenk

1980
1980
Lente, 106x68
B. Versnel

1899
1899
Landschap met villa, 165x249
Dook van der Zwam
?? Onbekend geen signatuur
-
1811
1811
Zonder titel, 98x69
-
1812
1812
Zonder titel, 180x130
-
1843
1843
Affiche tentoonstelling, drukwerk, 440x345
-
1849
1849
In 't oerwoud van Afrika, 560x430
-
1851
1851
Zonder titel, 310x235
-
1951
1951 219x142, signature 1937
-
1952
1952 233x141, signature 1957
-
3440
3440
480 x 315 mm. 700 x 524 mm. inclusief passepartout en zwarte lijst. Idonia heeft nooit houtsnedes gemaakt, helaas is de handtekening onder het passepartout.
De houtsnede stelt het sterrenbeeld Sagittarius voor. Een naakte man spant zijn boog, naast hem staat een windhond die ook naar het doel kijkt. De windhond is onderdeel van het wapen van de familie Fraissinet.
480 x 315 mm. 700 x 524 mm. including passepartout and black frame. Idonia never made woodcuts, unfortunately the signature is under the passepartout.
The woodcut depicts the constellation Sagittarius. A naked man tenses his bow, next to him is a greyhound who is also looking at the target. The greyhound is part of the coat of arms of the Fraissinet family. -
3464
3464
316 x 471 mm. Aquarel. Schilder niet bekend. Geen signatuur vindbaar.
Het lijkt mij een villa of boerderij te zijn, ergens in Zuid Frankrijk of Spanje..
316 x 471 mm. Watercolor. Painter not known. No signature findable.
It appears to me to be a villa or farmhouse, somewhere in southern France or Spain....