Skip to main content

Friends artwork

Affiche Kees Andrea

1748

1748

Affiche Kees Andrea, 600x402



Wim Beuning

Willem Coenraad Beuning werd op 17-6-1914 in Amsterdam geboren en overleed op 24-12-1986 te Leidschendam. Volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst (M.O. tekenen) in Den Haag. Maakte oa studiereizen naar Frankrijk, Spanje en Noorwegen.
Wim Beuning genoot in de jaren vijftig tot en met zeventig van de vorige eeuw bekendheid als schilder, graficus, tekenaar en aquarellist. Zijn tekeningen en prachtig grafisch werk werden geroemd door kunstcritici als Jos de Gruyter. Beuning exposeerde regelmatig in de Haagse Kunststichting maar ook in het Gemeentemuseum en het Stedelijk Museum. Hij was een gewaardeerd lid van de Haagse kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, Haagse Aquarellisten en 'De Grafische'. Daarnaast doceerde hij aan de Haagse Academie. Generaties studenten herinneren zich hem als een buitengewoon vakbekwaam docent. Dat Beuning daarnaast theosoof en vrijmetselaar was, is minder bekend. Hij was dan ook zeer terughoudend over de invloed die zijn levensovertuiging had op zijn werk. Beuning won prijzen van de Jacob Marisstichting, Stadhuisprijs 's Gravenhage 1953; de hoofdprijs van Concours Internationaal du Dessin Wereldtentoonstelling Parijs 1937.
Beuning was lid van de Nieuwe Ploeg uit Voorburg. Staat vermeld in de Scheen 1969-1970. Hij was werkzaam in Den Haag vanaf ca. 1930; nog in 1969 volgens Scheen 1969-1970.
Hij was leraar van Almekinders, Hans; Andrea, Pat; Geesink, Elly; Hakkaart, Fer; Hoogendoorn, Arie; Hoogendoorn, Ton; Kern, Lucresa; Lintelo, Tino; Moerenhout, Wim; Nobbe, Walter; Spronsen, Jan van; Wijs, Poen de.
https://www.caputovis.nl/museum/kunstenaar/beuning-wim/
Wim Beuning (naamvarianten: Willem Coenraad Beuning, Wilhelm Coenraad Beuning) werd op 17 juni 1914 in Amsterdam geboren en overleed op 24 december 1986 in Leidschendam.
Hij volgde op de Akademie van Beeldende Kunsten in Den Haag een opleiding. Als gevierd en begaafd kunstenaar gaf hij zelf later weer les (als docent aan de Academie voor Beeldende Kunsten in De Haag) aan onder andere Hans Almekinders, Pat Andrea, Elly Geesink, Fer Hakkaart, Ton Hoogendoorn, Lucresa Kern, Tino Lintelo, Wim Moerenhout, Walter Nobbe, Jan van Spronsen en Poen de Wijs.
Buiten Den Haag werkte hij als kunstenaar veel in Den Helder maar was ook enige tijd rond de Middellandse Zee actief (onder andere in Griekenland).
Als graficus, schilder, tekenaar, aquarellist en lithograaf zijn van zijn hand vooral figuurvoorstellingen en land- en dorpsgezichten bekend.
In 1937 werd hem als kunstenaar tijdens de wereldtentoonstelling in Parijs een gouden medaille toegekend. Later viel hem ook nog de eer ten deel om de Jacob Maris materiaalprijs te mogen ontvangen.
Beuning was lid van Pulchri Studio in Den Haag, van de Vereeniging tot Bevordering der Grafische Kunsten ‘De Grafische’, van de Federatie van Verenigingen van Beroeps Beeldende Kunstenaars (BBK) en van de Haagse Aquarellisten.
Vermeld in Scheen, Scharten.

Willem Coenraad Beuning

1844

1844

Zonder titel, 495 x 670 mm, gesigneerd 1979.


Livinus van der Bundt


Adri van Dijk

 Adri of Ad van Dijk,

1902

1902

Zonder titel, 105x75


D. Dijkhoff

 D. Dijkhoff

1850

1850

Stilleven, 247x224


Frans de Haas

Frans de Haas is zowel schilder als graficus. Hij is gespecialiseerd in de volgende druktechnieken: houtsneden, houtgravures, hoogdruk en lithografie. Zijn vroege werk wordt magisch realistisch genoemd met een vleugje romantiek. Onderstaande kleurenhoogdruk is daar een voorbeeld van. Later werkte hij vrijer en werd zijn werk meer abstraherend en surrealistisch. Opleiding: Koninklijke- en Vrije Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag.

  • Frans de Haas

    1780

    1780

    Boulevard Scheveningen, 300x400, signature 1958

  • Frans de Haas

    1842

    1842

    Zonder titel, 490x253, signature 1960



Gerard 'T Hart

Https://www.galerie-meander.nl/portfolio-items/
Gerard ’t Hart (1933) studeerde van 1955 tot 1960 aan de Vrije Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Het oeuvre van deze kunstenaar is zeer veelzijdig. Schilderijen, krijttekeningen en papiercollages zijn er onderdeel van. Maar ook heeft hij wandreliëfs, driedimensionaal en kleurprojecten in relatie tot de architectuur en fotografie gerealiseerd.
Om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien ging hij, enkele jaren na zijn studie, varen op de schepen van de Rotterdamse scheepvaartmaatschappij de Holland Amerika Lijn. Op deze wijze kwam hij in Zuid Amerika terecht en ontstond zijn fascinatie voor andere culturen en landen.
Met zijn papiercomposities heeft Gerard ’t Hart zich in Nederland een bijzondere plaats in de hedendaagse beeldende kunst verworven. Het is in deze composities dat hij zich manifesteert als een kunstenaar met een verlangen naar concentratie en subtiliteit. Een verlangen dat naar vorm, kleur en geabstraheerde beeldinhoud van een poëtische eenvoud is.
Kleuren hebben een wezenlijke betekenis voor hem. Kleur is sfeer, geur, verwondering, geluk, vitaliteit of het verlangen daarnaar. De toonzetting van een schilderij wordt bij Gerard ’t Hart bepaald door het gebruik van een of meerdere dominante kleuren, die in losse kleurvelden worden opgebracht.
Vol van verlangen naar eenwording in de unieke dans waarin het leven zich voltrekt, weet hij in deze kleurenruimtes de stilte te koesteren, die een voorwaarde is om de wonderen van het bestaan te herkennen: elk werk van zijn hand is een traject van zijn reis der verbeelding.

  • Gerard 'T Hart

    1617

    1617

    Inkt, zonder titel, 1966, 105x124

  • Gerard 'Hart

    2412

    2412

    Fes Maroc, 122x179

  • 3432

    3432

    449 x 498 mm. Olieverf op linnen. Signature G 't Hart links onder.
    Storm op de zeekust.
    449 x 498 mm. Oil on linen. Signature G 't Hart at lower left.
    Storm on the seacoast.

  • 3478 C

    3478 C

    500 x 698 mm. Olieverf op linnen. Signature G 't Hard '60.
    Ik moet het omschrijven als "Beweging". De levenslust en energie spat er vreugdevol van af.
    500 x 698 mm. Oil on linen. Signature G 't Hard '60.
    I should describe it as “Movement.” The zest for life and energy splashes off joyfully.


Louwers, Paul A.


E Jobels

(signatuur slecht leesbaar)

E. Jobels

1890

1890

Portret, 500x323


Jan van Loon

https://jvanloon213.wordpress.com/about-3/
Jan van Loon[1938]
Opl. Academie Minerva. Groningen; Kon. Academie, Den Haag.
Het zal met zijn opleiding, maar vast ook met zijn karakter te maken hebben dat hij zich niet aan een bepaald thema kan houden. In 1964 begon Jan van Loon met het exposeren van etsen en aquarellen. Het waren voornamelijk landschappen en een enkel portret.
Het aquarelleren doet Van Loon nog steeds, het etsen niet meer. Landschappen, stillevens, interieurs, portretten en figuurstukken wisselen zich af in zijn werk.
Vaak heeft hij – al of niet met subsidie – een project of thema uitgediept, afgesloten met een of meer tentoonstellingen en een boek. Zoals ‘Als was mijn brein gescheurd’, een verslag van studies van geestelijke gestoorden. Of ‘West-Europese Kusten’. Naar aanleiding van enkele reizen langs de kusten van Portugal tot de Noordkaap. In 2008 kwam het boek: ‘Jan van Loon – 50 jaar op zoek’ van de pers.
Ook heeft Jan van Loon werk in de openbare ruimte gemaakt zoals het dijkmonument in Noordpolderzijl.
Hoewel hij zichzelf ziet als een beschouwer, een min of meer afstandelijke bekijker van de werkelijkheid, bezondigt hij zicht, tot zijn eigen verbazing, steeds vaker aan symbolische werken. Titels zoals; Dromers, Waar zijn wij, De Maanschilder, enz. “Dat kan gevaarlijk zijn, kunst moet geen illustratie bij een verhaal zijn.” Aldus Van Loon.
Veel schilderijen zijn gemaakt op Tenerife, waar hij een atelier heeft. Woeste zeegezichten, begroeide rotswanden, en bijzondere stillevens zijn daar ontstaan.

  • Jan van Loon

    1810

    1810

    Zonder titel, 161x207, signature 1959

  • Jan van Loon

    1845

    1845

    T59 MS 15-5 No.002

  • Jan van Loon

    1888

    1888

    Zonder titel, 315x520

  • Jan van Loon

    1892

    1892

    zonder titel, 223x155

  • 3527

    3527

    497 x 797 mm. Olieverf op hardboard. Signature v.loonJr '59 links onder.
    Een groot hoofd komt uit, of ligt op de grond. De gesperde ogen kijken aandachtig. Een er naast staande boom, die er enigzins mensachtig uit ziet, houdt een tak beschermend boven het hoofd.
    497 x 797 mm. Oil on hardboard. Signature v.loonJr '59 lower left.
    A large head comes out, or lies on the ground. The barred eyes look intently. A tree standing next to it, looking somewhat humanoid, holds a branch protectively above the head.


Andries Minderhout

https://encyclopedievanzeeland.nl/Andries_Minderhout

Van 1948-1952 volgde Minderhout de opleiding schilderen en grafiek aan de Vrije Academie te Den Haag.
Geboren 10 december 1920 Oost-Souburg
Overleden 8 oktober 2014 Middelburg?

  • Andries Minderhout

    1813

    1813

    Zonder titel, 277x245 mm, Gesigneerd 1956

  • Andries Minderhout

    1930

    1930

    Compositie, 132x96 mm, gesigneerd 1956


  • Fernando de Nadal

    https://rkd.nl/nl/explore/artists/58713
    Fernando de Nadal; man / Nederlands, Spaans.
    Naamvarianten: Nadal Uceda, Fernando de; signeert Fernando de Nadal.
    Kwalificaties: schilder, tekenaar, beeldhouwer, pentekenaar, pastellist, etser
    Nationaliteit/school: Nederlands, Spaans
    Geboren: Zaragoza (stad, Spanje) 1924-03-14
    Overleden: 2005-06-13

  • Portret Fernando de Nadal

    3455

    3455

    610 x 453 mm. Olieverf op hardboard. Signature IDONIA '59 rechts onder.
    Portret van Fernando de Nadal.
    610 x 453 mm. Oil on hardboard. Signature IDONIA '59 lower right.
    Portrait of Fernando de Nadal.

  • Idonia .. Portret door Fernando de Nadal

    1763

    1763

    Krijt, Idonia, 650 x 500, Portret door Fernando de Nadal

  • Mogelijk zelfportret Fernando de Nadal

    1767

    1767

    Inkt, Zonder titel, 650 x 500,  Dubieus, mogelijk zelfportret Fernando de Nadal

  • 3442

    3442

    566 x 389 mm. 755 x 554 mm. inclusief passepartout en witte lijst. Signature NADAL '58 rechts onder.
    Onder het licht van een lantaarnpaal zitten een man en een vrouw op een bank, innig dicht tegen elkaar. Voor hun voeten een vijver waarin hun gezichten gespiegeld worden. Tegen de bank staat een drietand, zoals vaak door duivels gebruikt worden.
    566 x 389 mm. 755 x 554 mm. including passepartout and white frame. Signature NADAL ‘58 lower right.
    Under the light of a lamppost, a man and a woman sit on a bench, intimately close to each other. Before their feet a pond in which their faces are mirrored. Against the bench is a trident, as often used by devils.
    566 x 389 mm. 755 x 554 mm. incluido passepartout y marco blanco. Firma NADAL '58 abajo a la derecha.
    Bajo la luz de una farola, un hombre y una mujer están sentados en un banco, íntimamente cerca el uno del otro. Ante sus pies un estanque en el que se reflejan sus rostros. Contra el banco hay un tridente, como los que suelen usar los demonios.

  • Nadal, Fernando de

    2413

    2413

    Stier, 145x213


Ignatio del Rio

  • 1852

    1852

    700 x 500 mm. Inkt op papier. Signature rechts onder.
    Zonder titel.
    700 x 500 mm. Ink on paper. Signature lower right.
    Untitled.

  • 3430

    3430

    396 x 476 mm. Olieverf op hardboard. Signature IRio midden onder.
    Dit schilderij is gemaakt door de Spaanse kunstenaar Ignatio del Rio. Hij leefde van 1936 - 2015. (Bron Wikidata.org/wiki/Q16578184)
    396 x 476 mm. Oil on hardboard. Signature IRio bottom center.
    This painting was created by Spanish artist Ignatio del Rio. He lived from 1936 - 2015. (Source Wikidata.org/wiki/Q16578184)


Carl Rung

Rung, Carl

1998

1998

Zonder titel, 106x68


Herman vd Staven

1858

1858

Zonder titel, 575x400


Jan Schenk

Jan Schenk

1980

1980

Lente, 106x68


B. Versnel

Versnel, B.

1899

1899

Landschap met villa, 165x249


Dook van der Zwam



?? Onbekend geen signatuur

  • 1811

    1811

    Zonder titel, 98x69

  • 1812

    1812

    Zonder titel, 180x130

  • Vrije academie 1958

    1843

    1843

    Affiche tentoonstelling, drukwerk, 440x345

  • 1849

    1849

    In 't oerwoud van Afrika, 560x430

  • 1851

    1851

    Zonder titel, 310x235

  • 1951

    1951 219x142, signature 1937

  • 1952

    1952 233x141, signature 1957

  • 3440

    3440

    480 x 315 mm. 700 x 524 mm. inclusief passepartout en zwarte lijst. Idonia heeft nooit houtsnedes gemaakt, helaas is de handtekening onder het passepartout.
    De houtsnede stelt het sterrenbeeld Sagittarius voor. Een naakte man spant zijn boog, naast hem staat een windhond die ook naar het doel kijkt. De windhond is onderdeel van het wapen van de familie Fraissinet.
    480 x 315 mm. 700 x 524 mm. including passepartout and black frame. Idonia never made woodcuts, unfortunately the signature is under the passepartout.
    The woodcut depicts the constellation Sagittarius. A naked man tenses his bow, next to him is a greyhound who is also looking at the target. The greyhound is part of the coat of arms of the Fraissinet family.

  • 3464

    3464

    316 x 471 mm. Aquarel. Schilder niet bekend. Geen signatuur vindbaar.
    Het lijkt mij een villa of boerderij te zijn, ergens in Zuid Frankrijk of Spanje..
    316 x 471 mm. Watercolor. Painter not known. No signature findable.
    It appears to me to be a villa or farmhouse, somewhere in southern France or Spain....


Read more …Friends artwork

Etsen

Idonia leerde op de Academie nieuwe technieken. Zoals de drukkunst. Ze leerde hoe een ets te maken en te zien wat voor resultaat zij uit deze techniek kon halen. Een ets is meer geschikt voor exacte weergave, maar ook om gevoelens te tonen, in tegenstelling tot de andere drukkunst, de linoleumsnede.

Idonia learned new techniques at the Academy. Like printmaking. She learned how to make an etching and to see what kind of results she could get from this technique. An etching is more suitable for exact reproduction, but also to show feelings, unlike the other printing art, the linocut.

Etsen 2075......2097

  • 1990

    1990

    Compositie  69 x 105 mm

  • 3229

    3229

    Composition 69 x 105 mm.

  • 2076

    2076

    The Hague, seen from the dunes. 83 x 100 mm.

  • 3228

    3228

    Den Haag, gezien vanuit de duinen. 83 x 100 mm.

  • 2078

    2078

    Geliefden, op een bruggetje ergens in een stad. 104 x 69 mm.

  • 3218

    3218

    Lovers, on a bridge somewhere in a city. 104 x 69 mm.

     

  • 2080

    2080

    Composition. 105 x 70 mm.

  • 3231

    3231

    Compositie. 105 x 70 mm.

  • 2081

    2081

     ‘t oog van de haan. 104 x 77 mm.

  • 3219

    3219

    the eye of the rooster. 104 x 77 mm.

  • 2084

    2084

    3 poses of a goose. 102 x 130 mm.

  • 3205

    3205

    3 houdingen van een gans. 102 x 130 mm.

  • 2085

    2085

    De maraboe is een statige vogel. 106 x 82 mm.

  • 3225

    3225

    The marabou is a stately bird. 106 x 82 mm.

  • 2086

    2086

    Bird of prey finds rest on a truncated tree stump. 119 x 68 mm.

  • 3216

    3216

    Roofvogel vindt rust op een afgeknotte boomstomp. 119 x 68 mm.

  • 2088

    2088

    Compositie. 104 x 83 mm.

  • 3221

    3221

    Composition. 104 x 83 mm.

  • 2089

    2089

    Compositie 98 x 68 mm.

  • 3224

    3224

    Composition 98 x 68 mm.

  • 2090

    2090

    Compositie 100 x 79 mm.

  • 3214

    3214

    Composition 100 x 79 mm.

  • 2093

    2093

    3 figuren 69 x 104 mm.

  • 3208

    3208

    3 figures 69 x 104 mm.

  • 2095

    2095

    Idonia's dochter 130 x 85 mm. Gesigneerd met Idonia ‘53.

  • 3209

    3209

    Idonia's Daughter 130 x 85 mm. Signed with Idonia '53.

  • 2096

    2096

    Schorpioenvis 82 x 91 mm. Gesigneerd met Idonia `87.

  • 3220

    3220

    Lion fish 82 x 91 mm. Signed with Idonia `87.

  • 3212

    3212

    "Pour Ferruccio", print 1 van 2. 80 x 90 mm.

  • 3217

    3217

    Boom in het veld, geen afdruk gevonden. 131 x 69 mm.

  • 3058

    3058

    Schetsboek 16 - Ontwerp van ets 2081

    Sketchbook 16 - Design of etching 2081

  • 3062

    3062

    Schetsboek 16 - Ontwerp van ets 2078

    Sketchbook 16 - Design of etching 2089

Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Read more …Etsen

Schetsboeken (2)

Schetsboeken


  • 2293

    2293

    Link Schetsboek 05

  • 2342

    2342

    Link schetsboek 06

  • 2232

    2232

    Link Schetsboek 07

  • 2262

    2262

    Link schetsboek 08


  • 2949 Schetsboek 09

    2949 Schetsboek 09

    Link Schetsboek 09

  • 3129 Schetsboek 10

    3129 Schetsboek 10

    Link Schetsboek 10

  • 2821 Schetsboek 11

    2821 Schetsboek 11

    Link Schetsboek 11

  • 2812 Schetsboek 12

    2812 Schetsboek 12

    Link Schetsboek 12


  • 3084 Schetsboek 13

    3084 Schetsboek 13

    Link Schetsboek 13

  • 3044 Schetsboek 14

    3044 Schetsboek 14

    Link Schetsboek 14, in bewerking

  • 3044 Schetsboek 15

    3044 Schetsboek 15

    Link Schetsboek 15

  • 3064 Schetsboek 16

    3064 Schetsboek 16

    Link Schetsboek 16


Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer A.M. Fraissinet.”

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Read more …Schetsboeken (2)

More Articles …