Skip to main content

Schilderijen UK

Schilderijen

  • stilleven van Afrikaanse kunst

    3510

    3510

    360 x 476 mm. Met lijst en passepartout 615 x 778 mm. Waterverf op papier. Gouache. Signature ontbreekt of is onder het passepartout.
    Een stilleven van Afrikaanse kunst. Twee voorouderbeeldjes, een ceremoniele bijl van (naar zeggen) een koppensnellersstam en een beeldje van een nijlpaard.
    360 x 476 mm. With frame and passepartout 615 x 778 mm. Watercolor on paper. Gouache. Signature missing or is under the passepartout.
    A still life of African art. Two ancestor figurines, a ceremonial axe from (allegedly) a cephalopod tribe and a figurine of a hippopotamus.

  • De Grote of Sint-Jacobskerk Den Haag zonder spits

    3448

    3448

    480 x 360 mm. Waterverf op papier, guache. Signature IDONIA '53
    De Grote of Sint-Jacobskerk in Den Haag. De in 1872 geplaatste gietijzeren spits verkeerde in slechte staat en moest vervangen worden. Ook was de gietijzeren spits zo zwaar dat de kerkmuren begonnen te scheuren. De afbraak er van gebeurde in 1953. Vanwege haar nauwkeurige tekenkunst kreeg Idonia de opdracht van het Gemeente Archief om elke stap nauwkeurig vast te leggen. Voor zichzelf heeft ze deze tekening gemaakt, omdat ze trots en blij was met de opdracht.
    480 x 360 mm. Watercolor on paper, guache. Signature IDONIA '53
    The Grote of Sint-Jacobs Church in The Hague. The cast-iron spire installed in 1872 was in poor condition and had to be replaced. Also, the cast iron spire was so heavy that the church walls began to crack. Its demolition occurred in 1953. Because of her accurate drawing skills, Idonia was commissioned by the Municipal Archives to accurately record each step. For herself, she made this drawing, because she was proud and pleased with the assignment.

3439

3439

367 x 481 mm. 53.3 x 661 inclusief passepartout en witte lijst. Waterverf op papier. Signature IDONIA rechts onder.
Een groene bebladerde boom staat voor gebouwen, die geminimaliseerd zijn afgebeeld. Een heldere zon in een blauwe hemel verlicht het.
367 x 481 mm. 53.3 x 661 including passepartout and white frame. Watercolor on paper. Signature IDONIA lower right.
A green leafed tree stands in front of buildings, depicted minimized. A bright sun in a blue sky illuminates it.


  • Inleiding schilderen op hardboard Inleiding + 3443

    Inleiding schilderen op hardboard.

    Een van de vele dingen die een kunstschilder moet leren is om te schilderen op elke mogelijke ondergrond. Het meest gebruikelijke was het schilderen op doek, gewoonlijk op linnen. In de tijd dat Idonia op de Vrije Academie het vak leerde was er gebrek aan bijna alles, waardoor luxe artikelen, zoals bijvoorbeeld een eenvoudig fototoestel, aan een extra belasting waren onderworpen, de luxe-belasting. Doeken om op te schilderen moesten gemaakt worden en omdat het niet het directe belang diende, was het dus luxe, met als gevolg dat doeken erg duur waren. En kunstenaars in opleiding waren nog armer dan de gewone mensen. De Vrije Academie adviseerde dan ook om op hardboard te gaan schilderen. In 1952 was Idonia's echtgenoot gepensioneerd en ondanks een goede betrekking moest hij thuiswerk zoeken om voldoende inkomen voor zijn gezin te hebben, het was dus armoe.
    Hardboard is glad en hard. Eerst moest er een onderlaag op aangebracht worden. (Net als bij linnen). Pas daarna kon er op geschilderd worden. Omdat hardboard een beetje buigzaam is moet ook voor een goede hechting van de verflagen verzorgd worden. Een deel van de schilderijen van Idonia op hardboard zijn aan de onderkant versterkt door er latten op te spijkeren, waarbij de kop van de spijker op de te beschilderen kant zat.
    Hardboard was relatief goedkoop, en door te zoeken naar afgevallen stukken kon een schilder met weinig geld een geschikt medium bekomen.

    Introduction to painting on hardboard.

    One of the many things a painter must learn is to paint on any surface. The most common was painting on canvas, usually on linen. At the time Idonia was learning the trade at the Free Academy, there was a lack of almost everything, so luxury items, such as a simple camera, for example, were subject to an additional tax, the luxury tax. Canvases to paint on had to be made, and since it did not serve the immediate interest, it was therefore luxury, with the result that canvases were very expensive. And artists in training were even poorer than ordinary people. So the Free Academy recommended painting on hardboard. In 1952, Idonia's husband was retired and despite a good job, he had to look for work at home to have enough income for his family, so it was poverty.
    Hardboard is smooth and hard. First an underlayment had to be applied to it. (As with linen). Only then could it be painted on. Because hardboard is somewhat pliable, care must also be taken for proper adhesion of the layers of paint. Some of Idonia's paintings on hardboard were reinforced at the bottom by nailing slats to it, with the head of the nail sitting on the side to be painted.
    Hardboard was relatively cheap, and by searching for discarded pieces, a painter could obtain a suitable medium with little money.

  • 3443

    3443

    532 x 585 mm. Olieverf op hardboard. Signature IDONIA links onder.
    Over een veelkleurig landschap schijnt een kleine zon en een grote maan. Twee donkere bomen, de ene groter en sterker dan de andere. Op de punt van de maan staan twee figuren, de een groter en sterker dan de ander.
    532 x 585 mm. Oil on hardboard. Signature IDONIA lower left.
    Over a multicolored landscape shines a small sun and a large moon. Two dark trees, one larger and stronger than the other. At the tip of the moon are two figures, one larger and stronger than the other.

  • 3451

    3451

    448 x 607 mm. Olieverf op hardboard. Signature IDONIA rechts onder.
    Gezicht op Den Haag. Het gebouw van het badhuis aan de Torenstraat en links daarvan de daken en achtergevels van de huizen aan de Geest.
    448 x 607 mm. Oil on hardboard. Signature IDONIA lower right.
    View of The Hague. The building of the bathhouse on the Torenstraat and to its left the roofs and rear facades of the houses on the Geest.

  • 3454

    3454

    606 x 455 mm. Olieverf op hardboard. Signature IDONIA '56 rechtsonder.
    Gezicht op een haven. Ik kan die niet herkennen als de haven van Scheveningen. Mogelijk kan iemand van Scheveningen zich herinneren dat de steiger of brug over het water bestaan heeft. Of weet waar het wel was.
    606 x 455 mm. Oil on hardboard. Signature IDONIA '56 lower right.
    View of a harbor. I cannot recognize it as the harbor of Scheveningen. Possibly someone from Scheveningen can remember that the jetty or bridge across the water existed. Or knows where it did exist.

  • 3455

    3455

    3455.CR2 28562 KB 19-4-2024 13:46:54
    610 x 453 mm. Olieverf op hardboard. Signature IDONIA '59 rechts onder.
    Portret van Fernando de Nadal.
    610 x 453 mm. Oil on hardboard. Signature IDONIA '59 lower right.
    Portrait of Fernando de Nadal.

  • 3461

    3461

    575 x 529 mm. Olieverf op hardboard. Signature Idonia rechts onder.
    Stilleven van een schaal met fruit, een oude scheepslamp (gevonden op de Haagse Markt) en een witte kan.
    575 x 529 mm. Olieverf op hardboard. Signature Idonia rechts onder.
    Stilleven van een schaal met fruit, een oude scheepslamp (gevonden op de Haagse Markt) en een witte kan.

  • 3466

    3466

    454 x 613. Olieverf op hardboard. Signature ontbreekt.
    Stilleven, van 3 jongleurs knotsen, een tropenhelm, een blauwe bal en een witte pin of toeter.
    454 x 613. Oil on hardboard. Signature missing.
    Still life, of 3 jugglers clubs, a tropical helmet, a blue ball and a white pin or horn.

  • 3467

    3467

    607 x 453 mm. Olieverf op hardboard. Signature niet vindbaar.
    Gezien vanaf het bed staat een naakte vrouw staand een boek te lezen, voor de zijkant van een raam. Een lege keukenstoel staat voor het raam. Een luik steunt tegen de muur naast het raam. Het geheel doet denken aan een (hotel) kamer aan de Middellandse Zee.
    607 x 453 mm. Oil on hardboard. Signature not locatable.
    Seen from the bed, a nude woman stands reading a book, in front of the side of a window. An empty kitchen chair stands in front of the window. A shutter rests against the wall next to the window. The whole scene is reminiscent of a (hotel) room on the Mediterranean.

  • 3495

    3495

    516 x 769 mm. Olieverf op hardboard. Signature IDONIA rechts onder.
    Het lijkt op een uitzicht vanuit het raam van de achterkamer van Idonia, in de richting van de Geest. De vormen zijn zo ver vereenvoudigd dat het niet meer te zeggen is of het de feitelijkheid weergeeft, of dat er meerdere elementen zijn samengebracht.
    516 x 769 mm. Oil on hardboard. Signature IDONIA lower right.
    It looks like a view from the window of Idonia's back room, toward the Spirit. The shapes have been simplified to the point where it is impossible to tell if it represents factuality, or if multiple elements have been brought together.

  • 3498

    3498

    567 x 606 mm. Olieverf op hardboard. Signature IDONIA links onder.
    Stilleven van olielamp, citroen en blauwe pot.
    567 x 606 mm. Oil on hardboard. Signature IDONIA lower left.
    Still life of oil lamp, lemon and blue pot.

  • 3523

    3523

    826 x 512 mm. Olieverf op hardboard. Signature IDONIA niet vindbaar.
    Een mens, man of vrouw, aangepast aan de vormen van de stad achter zich, heeft toch het mensachtige behouden. Op een gebouw staan 1 groter en 2 wat kleinere figuren.
    826 x 512 mm. Oil on hardboard. Signature IDONIA not locatable.
    A human, male or female, adapted to the forms of the city behind him, yet retaining the humanoid. On a building are 1 larger and 2 somewhat smaller figures.

  • 3542

    3542

    609 x 856 mm. Olieverf op hardboard. Signature IDONIA '58 rechts onder.
    Een gezicht op een witte stad. Enkele plukjes groen tonen dat er nog iets van leven mogelijk is. Het lijkt alsof de stad uit het water oprijst, maar het zou ook het verzwelgen door het water kunnen zijn. De lucht is helderblauw met wat wolken.
    609 x 856 mm. Oil on hardboard. Signature IDONIA '58 lower right.
    A view of a white city. A few tufts of green show that something of life is still possible. It looks as if the city is rising from the water, but it could also be swallowing by the water. The sky is bright blue with some clouds.

3501

3501

600 x 495 mm zonder en 686 x 580 mm met lijst. Olieverf op hardboard. Signature niet te zien, mogelijk onder de lijst.
Portret van Idonia's echtgenoot, Johan Christiaan Fraissinet.
600 x 495 mm without and 686 x 580 mm with frame. Oil on hardboard. Signature not visible, possibly under frame.
Portrait of Idonia's husband, Johan Christiaan Fraissinet.


  • Schilderijen op gebruikt doek + 3423

    Inleiding schilderijen op gebruikt doek.

    Tijdens of na het schilderen op papier en hardboard leerde Idonia te schilderen op doek, in plaats van hard en stevig is dat verend, en geeft een ander resultaat. Ze begon op oude schilderijtjes die geen waarde hadden.  Er was geen geld voor nieuwe doeken, dat zijn op een raamwerk gespannen linnen doeken die wit zijn vandaar dat ze overging op oude schilderijtjes die ze of in haar bezit had, of die ze kon kopen bij een uitdragerij.
    Bij een bestaand schilderij moet het zo glad mogelijk gemaakt worden en gegrondverfd zodat het oude niet het nieuwe kan beinvloeden.

    Introduction paintings on used canvas.

    While or after painting on paper and hardboard, Idonia learned to paint on canvas, instead of hard and firm, it is springy, and gives a different result. She started on old paintings that had no value. There was no money for new canvases, which are linen canvases stretched on a frame that are white hence she switched to old paintings that she either owned, or that she could buy from a thrift store.
    With an existing painting, it must be made as smooth as possible and primed so that the old cannot affect the new.

  • 3425

    3425

    322 x 230 mm. Olieverf op (oud) linnen. Signature IDONIA rechts boven.
    Ondergaande zon boven stad.
    322 x 230 mm. Oil on (old) linen. Signature IDONIA at top right.
    Setting sun over city.

  • 3428

    3428

    480 x 385 mm, ingelijst in bruin-houten lijst. Olieverf op (oud) linnen. Signature IDONIA 58 links onder.
    Idonia's eigen handnaaimachine.
    480 x 385 mm, framed in brown-wood frame. Oil on (old) linen. Signature IDONIA 58 lower left.
    Idonia's own hand sewing machine.

  • 3429

    3429

    3429.CR2 30717 KB 19-4-2024 13:01:00
    353 x 453 mm. Olieverf op (oud) linnen. Signature IDONIA 56 rechts onder.
    Idonia schilderde een ingelijst schilderij van een bootje.
    353 x 453 mm. Oil on (old) linen. Signature IDONIA 56 bottom right.
    Idonia painted a framed painting of a small boat.


  • Schilderen op decor-linnen

    Schilderen op decor-linnen

    Inleiding schilderen op decor-linnen.
    Doordat het Scala theater aan de Wagenstraat, wegens de nieuwbouw voor de Bijenkorf aan de Grote Marktstraat in Den Haag, zijn deuren moest sluiten omdat de Bijenkorf eigenaar was van het gebouw en die de ruimte nodig had voor zijn nieuwbouwplannen, werden de decors die vernietigd moesten worden gegeven of verkocht aan de Vrije Academie. De leerlingen maakten gretig gebruik van deze mogelijkheid om aan goedkoop, maar grof geweven linnen te komen. Zolang de mogelijkheid bleef bestaan maakte ook Idonia hier gebruik van. Een grove basis maakt het noodzakelijk de verf op een andere manier op het doek te brengen en dat is terug te vinden in de ontwikkeling van Idonia.

    Idonia voelde zich aangetrokken tot een stijl waarbij de vormgeving van de afgebeelde dingen werd geabstraheerd tot (relatief) grote vlakken. Haar kleuren werkte ze uit todat ze vond dat de combinatie het verhaal vertelden zoals zij het voelde. Idonia tekende en schilderde niet omdat ze het wilde. Ze had de drang van binnenuit. Ze moest schilderen en tekenen, of ze het wilde of niet.

    Introduction painting on decor linen.
    Because the Scala theater on Wagenstraat, due to new construction for the Bijenkorf on Grote Marktstraat in The Hague, had to close its doors because the Bijenkorf owned the building and needed the space for its new construction plans, the sets that needed to be destroyed were given or sold to the Free Academy. Students eagerly took advantage of this opportunity to obtain cheap but coarsely woven linen. As long as the opportunity remained, Idonia also took advantage of it. A coarse base makes it necessary to apply the paint to the canvas in a different way, and this is reflected in Idonia's development.

    Idonia was attracted to a style in which the design of things depicted was abstracted into (relatively) large areas. She worked out her colors until she felt that the combination told the story as she felt it. Idonia didn't draw and paint because she wanted to. She had the urge from within. She had to paint and draw, whether she wanted to or not.

  • 3423

    3423

    H x B 254 x 203 mm, Olieverf op decor-linnen. Signature IDONIA links boven.
    4 bootjes.
    254 x 203 mm, Oil on decor linen. Signature IDONIA at top left.
    4 boats.

  • 3424

    3424

    311 x 259 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature IDONIA links boven.
    4 bootjes.
    311 x 259 mm. Oil on decor linen. Signature IDONIA at top left.
    4 boats.

  • 3444

    3444

    401 x 497 mm. Olieverf op grof linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Een dor landschap onder een dreigende hemel. Een boomstronk en vier stenen van verschillende groote. 1 groot op voorgrond, 1 kleinere verder weg en nog verder weg 2 nog kleinere.
    401 x 497 mm. Oil on coarse linen. Signature IDONIA bottom right.
    An arid landscape under a threatening sky. A tree stump and four stones of different sizes. 1 large in foreground, 1 smaller further away and even further away 2 even smaller ones.

  • 3446

    3446

    327 x 479 mm. Olieverf op oud linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Een rots die er uit ziet als een vrouw op een rots, in zee, tegen een rotskust aan.
    327 x 479 mm. Oil on old linen. Signature IDONIA bottom right.
    A rock looking woman on a rock, in the sea, against a rocky shore.

  • 3450

    3450

    601 x 398 mm. Olieverf op grof linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Onder een donkere hemel ligt een onheilspellend verlaten landschap. Vanuit een gebouw rechts loopt een gebogen brug naar een gebouw is. Over de brug lopen drie mensen, en vanaf de andere kant komen drie mensen en alle gaan door een opening een trap op.
    601 x 398 mm. Oil on coarse linen. Signature IDONIA bottom right.
    Under a dark sky lies an ominously desolate landscape. From a building on the right runs a curved bridge to a building is. Across the bridge three people walk, and from the other side three people and all go up a staircase through an opening.

  • 3457

    3457

    600 x 500 mm. Olieverf op grof linnen. Signature IDONIA links onder.
    De lucht is groen in de verte en wordt steeds donkerder. Op een rotspartij die toch gebouwen blijken te zijn staan op een dak een koepel en daar omheen 7 of 8 donkere palen. Een stenen opbouw die aan een antenne en ook aan een schoorsteen doet denken, maar het niet is, wijst tot in de lucht. Op een lager niveau groeit een pluk lang gras, links van een ingang. Rechts van die ingang zit een mens iets onduidelijks te doen.
    600 x 500 mm. Oil on coarse linen. Signature IDONIA bottom left.
    The sky is green in the distance and getting darker. On a rocky outcrop that appears to be buildings after all, a dome stands on a roof and around it 7 or 8 dark poles. A stone structure reminiscent of an antenna and also a chimney, but it is not, points up into the sky. On a lower level, a tuft of long grass grows to the left of an entrance. To the right of that entrance, a human sits doing something indistinct.

  • 3458

    3458

    400 x 796 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature IDONIA links onder.
    Onder een gele hemel van een ondergaande zon is slechts een smalle strook groene zee zichtbaar. Een wijd strand tekent zicht af met daarop stenen en/of rommels in onherkenbare vormen. De toeschouwer staat op grote stenen die een kademuur lijken te vormen. Helemaal rechts een donker bouwsel met paaltjes en ijzerdraad die het strand op leiden. Idonia vertelde me ooit dat dit het strand van Bretagne bij eb is.
    400 x 796 mm. Oil on decor linen. Signature IDONIA lower left.
    Under a yellow sky of a setting sun, only a narrow strip of green sea is visible. A wide beach draws sight with stones and/or hulks in unrecognisable shapes on it. The viewer stands on large stones that appear to form a quay wall. On the far right is a dark structure with posts and iron wire leading onto the beach. Idonia once told me that this is Brittany's beach at low tide.

  • 3468

    3468

    400 x 697 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature IDONIA links onder.
    Vanuit een grot een gezicht over de zee, donkergroen en wat lichter in het ondiepe nabije deel. De luckt is donkergroengrauw. Uit een grot rechts schijnt een warm rood licht. Op veilige afstand warmt een gifgroene slang zich.
    400 x 697 mm. Oil on decor linen. Signature IDONIA lower left.
    From a cave a view over the sea, dark green and somewhat lighter in the shallow near part. The luckt is dark greenish grey. From a cave on the right, a warm red light shines. At a safe distance, a poison green snake warms itself.

  • 3472

    3472

    400 x 800 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature niet te vinden.
    Onder een blauwe hemel met donkere wolken ligt een in rechte lijnen omgeploegd landschap, klaar voor morgen. Dit schilderij lijkt door Idonia beschouwd te zijn als studie, en lijkt nooit te zijn geexposeerd.
    400 x 800 mm. Oil on decor linen. Signature not to be found.
    Under a blue sky with dark clouds lies a landscape plowed in straight lines, ready for tomorrow. This painting appears to have been considered a study by Idonia, and appears never to have been exhibited.

  • 3485

    3485

    700 x 651 mm, Olieverf op decor-linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Achter een muur die tegen de zee beschermt liggen op het strand geabstraheerde vormen van gebouwen. Het strand loopt uit in landtong die buiten het schilderij eindigt. Daarop drie figuurtjes, de ene groter, de andere twee kleiner. Idonia aan haar kinderen, een onbekende toekomst tegemoet.
    700 x 651 mm, Oil on decor linen. Signature IDONIA bottom right.
    Behind a wall protecting from the sea, abstracted shapes of buildings lie on the beach. The beach extends into headland that ends outside the painting.On it three figures, one larger, the other two smaller. Idonia to her children, facing an unknown future.

  • 3487

    3487

    599 x 803 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Uit een dreigende opengescheurde lucht toont zich een somber en verlaten landschap dat kaal en door er uit ziet, ondanks dat er water in een meertje aan het einde van een rivier is. Aan deze kant van het meer staan twee palen of stokken. Aan de andere kant staat een woud van paaltjes, gerangschikt in een kruis vorm. In het dreigende licht zien we rechts een lange, kaarsrechte rij van restanten van bouwsels, mogelijk een weg.
    599 x 803 mm. Oil on decor linen. Signature IDONIA bottom right.
    A bleak and desolate landscape emerges from a menacingly cracked open sky, looking bare and through, despite there being water in a small lake at the end of a river. On this side of the lake are two poles or sticks. On the other side is a forest of poles, arranged in a cross shape. In the threatening light, we see a long, dead straight row of remnants of structures, possibly a road, on the right.

  • 3497

    3497

    658 x 701 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature niet vindbaar.
    Onder een grauw en groene lucht ligt een dor landschap Op de voorgrond een kale boom, waarvan de zijtak en de stam om elkaar heen kronkelen. Aan de andere kant staan twee kleine boomjes waarvan de takken zo naar achteren wijzen dat het alleen zo gegroeid kan zijn in een constante storm. Idonia ontwikkelde na het overlijden van haar echtgenoot deze symboliek om haar gevoelsleven weer te geven. De boom is Idonia, de boompjes haar kinderen.
    658 x 701 mm. Oil on decor linen. Signature not locatable.
    Under a grey and green sky lies an arid landscape In the foreground a bare tree, whose side branch and trunk wind around each other. On the other side are two small trees whose branches point backwards in such a way that it can only have grown that way in a constant storm. Idonia developed this symbolism after the death of her husband to represent her emotional life. The tree is Idonia, the little trees her children.

  • 3525

    3525

    3525.CR2 29289 KB 19-4-2024 15:00:24 sl 59
    598 x 802 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Ondanks een in gouden gloed oolichtend deel tussen de met donkergoene wolken bedekte hemel trekt een lange stoed mensen door een eindeloze dorre vlakte het licht tegemoet. Uit een gebouwd terras lijkt een zwartstalen boom te groeien. Dit bouwsel is omgeknakt naar rechts op een manier dat hij naar likst lijkt te gaan. Het rust op een van de twee zijtakken die met drie splitsingen op de dorre grond steunt. In het bouwwerk is een verzonden deel gemaakt dat vol staat met water waarin zich de hemel groen afspiegelt.
    598 x 802 mm. Oil on decor linen. Signature IDONIA bottom right.
    Despite a section oozing in golden glow among the sky covered in dark green clouds, a long procession of people trek through an endless arid plain towards the light. A black-steel tree appears to be growing out of a built terrace. This structure is overturned to the right in a way that it appears to be moving to the left. It rests on one of two side branches that rests on the barren ground with three splits. Inside the structure is a dispatched section that is full of water in which the sky reflects green.

  • 3529

    3529

    588 x 800 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Twee witachtige vierkante palen rijzen op tot in de hemel. Ze staan aan de beide zijkanten van een groene hoogvlakte. Rechts rijst een gebergteachitg gebouw hoop op, de opening toont een ruimte waar niets te zien is. Achter de groene hoogvlakte ligt een dorre vlakte die bijna vol staat met gebouwen.Het enige leven toont zich als drie dor uitziende bomen en twee dorre struiken. Zelfs de hemel ziet er bruin en dor uit.
    588 x 800 mm. Oil on decor linen. Signature IDONIA lower right.
    Two whitish square poles rise into the sky. They stand on either side of a green plateau. To the right, a mountainous building heap rises, its opening showing a space where nothing can be seen. Behind the green plateau is a barren plain almost full of buildings.The only life shows as three barren-looking trees and two barren bushes. Even the sky looks brown and barren.

  • 3545

    3545

    602 x 847 mm. Olieverf op decor-linnen, Signature IDONIA rechts boven.
    De ondergaande zon is te zwak zodat de lichten van de stad de overhand krijgen. Een zware muur is er tussen de stad en de grote fabriek er achter. In de muur is een poort. Nergens is een mens te zien.
    602 x 847 mm. Oil on decor linen, Signature IDONIA top right.
    The setting sun is too weak for the lights of the city to prevail. A heavy wall is there between the city and the large factory behind it. In the wall is a gate. Nowhere is a human to be seen.

  • 3546

    3546

    598 x 897 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Vanuit een donker gebied is er een gezichtop een helder en licht landschap en een gezicht over een zee. Op het landschapliggen grote rotsblokken en er staan twee vreemd gevormde rotsen. Over het bruine strand staat een rij paaltjes die het strand in twee verdeeld. Links daarvan is een kleine baai met iets dat op bebouwing lijk. Uit de donkere voorgrond die uit een soort basalten blokken lijkt te bestaan rijst een perfecte cylinder op die taps toeloopt en die omwikkeld is met een loot van een plant die op of tussen het basalt overleeft. Een tweede loot is al in opkomst.
    598 x 897 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Vanuit een donker gebied is er een gezichtop een helder en licht landschap en een gezicht over een zee. Op het landschapliggen grote rotsblokken en er staan twee vreemd gevormde rotsen. Over het bruine strand staat een rij paaltjes die het strand in twee verdeeld. Links daarvan is een kleine baai met iets dat op bebouwing lijk. Uit de donkere voorgrond die uit een soort basalten blokken lijkt te bestaan rijst een perfecte cylinder op die taps toeloopt en die omwikkeld is met een loot van een plant die op of tussen het basalt overleeft. Een tweede loot is al in opkomst.

  • 3548

    3548

    698 x 847 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Binnen een verwoest gebouw groeien twee kale bomen op vanuit de ruwe steen. Een eenzame figuur staat roerloos en kijkt naar buiten, over een strand met vele ondiepe poelen, dat zindert onder een gloeiend gele zon.
    698 x 847 mm. Oil on decor linen. Signature IDONIA lower right.
    Inside a ruined building, two bare trees grow up from the rough stone. A lone figure stands motionless, looking out over a beach with many shallow pools, shimmering under a glowing yellow sun.

  • 3549

    3549

    599 x 1002 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Uit de daken van de stad waar we op kijken groeien drie struiken, de voorste is iets groter en voller dan de andere. De stad ligt aan de oever van een rivier, die donker van kleur is. Daarachter is een vlakte die kaal en leeg is tot aan de horizon. De lucht is donker en dreigend. Er valt alleen wat zonlicht op een deel van de stad en op een klein stukje aan de overkant. Op dat stukje land, aan de overkant, in de zon, staat een eenzaam figuur.
    599 x 1002 mm. Oil on decor linen. Signature IDONIA bottom right.
    Three bushes grow out of the roofs of the city we are looking at, the front one slightly larger and fuller than the others. The city lies on the banks of a river, which is dark in colour. Behind it is a plain that is bare and empty to the horizon. The sky is dark and threatening. There is only some sunlight falling on part of the city and on a small patch on the other side. On that piece of land, on the other side, in the sun, stands a lone figure.

  • 3559

    3559

    598 x 1002 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Een gouden zonsopgang verdrijft de dreiging van de donkerte. Het licht verwarmt de ruwe rotsen die aan de rechterkant van een smalle rivier staan. Ook de aan de andere kant van de rivier gelegen vlakte wordt verwarmd, er lijkt iets levens te zijn. De aandacht wordt gericht op een opgericht rotsblok, waarachter twee grote figuren te zien zijn, de grootste lijkt te dansen.
    598 x 1002 mm. Oil on decor linen. Signature IDONIA bottom right.
    A golden sunrise dispels the threat of darkness. The light warms the rough rocks standing on the right side of a narrow river. It also warms the plain on the other side of the river; something seems to be alive. Attention is focused on an erect boulder, behind which two large figures can be seen, the largest appearing to be dancing.

3562

3562

602 x 998 mm. Olieverf op decor-linnenlinnen. Signature IDONIA rechts onder.
Onder een dreigend rode lucht, staan, hoog boven een roodgroene laagvlakte of zee twee enorme vormen, omringd en begeleid door veel kleinere spitse monolieten. In de figuren lijkt iets van leven te herkennen te zijn.
602 x 998 mm. Oil on decor linen. Signature IDONIA bottom right.
Under a menacing red sky, high above a red-green plain or sea stand two huge forms, surrounded and accompanied by many smaller pointed monoliths. Something of life seems to be discernible in the figures.


  • 3431

    3431

    301 x 405 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA Onderzijde, links.
    Klif met drie boompjes en 1 boom op afstand.Op de bebouwing drie paaltjes en een paal op een ander deel.
    301 x 405 mm. Oil on linen. Signature IDONIA Bottom, left.
    Cliff with three small trees and 1 tree at a distance.On the building three posts and a post on another part.

  • 3433

    3433

    352 x 452 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    In een doodse woesternij staat een boom die nog net niet dood is. Een paar uitlopers groeien verder. De lucht is een afspiegeling van het landschap.
    352 x 452 mm. Oil on linen. Signature IDONIA bottom right.
    In a deadly desert, a tree stands just short of death. A few offshoots continue to grow. The sky reflects the landscape.

  • 3434

    3434

    458 x 350 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Een smal pad leidt naar een woeste wereld die onbegaanbaar lijkt, het doel ligt op de top. Ook in deze wereld houdt het leven stand.
    458 x 350 mm. Oil on linen. Signature IDONIA bottom right.
    A narrow path leads to a savage world that seems impassable, the goal lies at the summit. Even in this world, life endures.

  • 3435

    3435

    479 x 328 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    In een donkere wereld valt door een opening het licht binnen.
    479 x 328 mm. Oil on linen. Signature IDONIA bottom right.
    In a dark world, light enters through an opening.

  • 3436

    3436

    403 x 497 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA links onder.
    Onder een donkere wolk staat een dode boom, in twee gespleten. Het ene deel is gebogen over een kloof en bereikt met zijn laatste takken de struiken die aan de overkant groeien Achter de struiken staat een mens.
    403 x 497 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower left.
    Under a dark cloud stands a dead tree, split into two. One part is bent over a gorge and with its last branches reaches the bushes growing on the opposite side Behind the bushes stands a man.

  • 3445

    3445

    350 x 448 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    De ondergaande zon schijnt nog net door een dreigende wolkenbank heen.
    350 x 448 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    The setting sun just shines through a threatening bank of clouds.

  • 3447

    3447

    349 x 479 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Onheilspellend landschap met een eenzame boom met een rijtje bomen op afstand.
    349 x 479 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    Ominous landscape with a lone tree with a row of trees at a distance.

  • 3449

    3449

    600 x 400 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA links onder.
    Een zonsondergang in veel tinten, over een verlaten landschap, een meertje weerspiegelt wat licht. Het strand en de heuvels zijn verlaten en al in duisternis gehuld. Op de heuveltoppen steken de gebouwen van industrie en een dichtbij gelegen grote stad af tegen de lage strook licht.
    600 x 400 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower left.
    A sunset in many shades, over a deserted landscape, a small lake reflects some light. The beach and hills are deserted and already shrouded in darkness. On the hilltops, the buildings of industry and a nearby large city stand out against the low strip of light.

  • 3452

    3452

    301 x 703 mm. Olieverf op linnen. Signature links onder.
    Een donkere wolk komt van achter de bekijker over het land, in de verte is nog zonlicht op een verre wolk. De lucht is diep blauw. Naast een meer staat op de voorgrond een zuil die voorzien is van vreemde antennes. Links daarvan een terrein, omheind, vanwaar de draden naar de antennes lopen.
    301 x 703 mm. Oil on linen. Signature lower left.
    A dark cloud comes from behind the viewer over the land, in the distance there is still sunlight on a distant cloud. The sky is deep blue. Next to a lake in the foreground is a column equipped with strange antennae. To its left is an area, fenced in, from where wires run to the antennas.

  • 3453

    3453

    402 x 699 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Het wordt avond, de lucht is dreigend en links en rechts staan palen met links wit licht en rechts rood. Het landschap is verlaten, een grote plas bedekt een aanzienlijk deel van de ruimte tussen de palen. Links aan de einder is het silhouet van een stad zichtbaar. Recht is ook zo'n silhouet zichtbaar, en de huizen komen tot dichtbij.
    402 x 699 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    It is evening, the sky is threatening, and on the left and right are poles with white light on the left and red on the right. The landscape is deserted, a large puddle covers a considerable part of the space between the poles. On the left at the horizon, the silhouette of a city is visible. On the right, such a silhouette is also visible, and houses come to close.

  • 3460

    3460

    688 x 550 mm. Olieverf op linnen. Signature niet aanwezig. Doordat ik geposeerd heb voor dit schilderij weet ik zeker dat het van Idonia's hand is.
    Het is een portret van Idonia's zoon op ongeveer 13 of 14jarige leeftijd. Het schilderij heeft op een tentoonstelling gehangen, de gevraagde prijs is doorgehaald en vervangen door NTK. (Niet Te Koop).
    688 x 550 mm. Oil on linen. Signature not present. Because I posed for this painting, I am certain that it is by Idonia's hand.
    It is a portrait of Idonia's son at about age 13 or 14. The painting has hung in an exhibition, the requested price has been crossed out and replaced with NTK. (Not For Sale).

  • 3462

    3462

    549 x 597 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA links onder.
    Het landschap op de voorgrond bestaat uit rotsen, die ook gebouwd zouden kunnen zijn. Een rotspunt loopt ver de xwartgroene zee in. Aan de rechterkant staan 7 donkere bruine palen van gelijke lengte. Naast de meest nabije paal loopt een rij van 4 palen naar rechts, door het niet kunnen zien van de ondergrond weten we niet of de palen ook dezelfde lengte hebben. In de rots links (of een ruïne) is achterin nog een rode gloed te zien, waartegen meerdere palen zich aftekenen.
    549 x 597 mm. Oil on linen. Signature IDONIA at lower left.
    The landscape in the foreground consists of rocks, which could also be built. A rock point runs far into the xwart green sea. To the right are 7 dark brown poles of equal length. Next to the closest pole a row of 4 poles runs to the right, due to not being able to see the ground we do not know if the poles are also the same length. In the rock to the left (or a ruin) another red glow can be seen in the back, against which several poles stand out.

  • 3463

    3463

    495 x 594 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA links onder.
    Door een opening in de muur van een vreemd gebouwd gebouw is rechts een soort van stad, en links een klif met daarachter een rotsachtige kust. De lucht is geelachtig dreigend.
    495 x 594 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower left.
    Through an opening in the wall of an oddly constructed building is a sort of city on the right, and on the left a cliff with a rocky shore beyond. The sky is yellowish threatening.

  • 3465

    3465

    670 x 598 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA links onder.
    Platte hoogten, gescheiden door kloven eindigen op het strand. Het strand, de zee en de lucht zien er duister en dreigend uit. Op de groene vlakte op de voorgrond links, zien we twee bomen die dood lijken maar toch krom gegroeid zijn. Rechts, op de gele okeren vlakte staan 5 stapels witte stenen, de stapels zijn verschillend van hoogte. Op de bruine vlakte achter de okeren, staan drie mensen, een groot, 2 kleiner. Nader beschouwd blijkt er een vierde mens te zijn, nog kleiner en in zwart. Op de groene vlakte er achter staat een boom die bijna dood geweest moet zijn maar nu toch weer een uitloper heeft. Ook staat daar een rotsblok van vreemde vorm. Op de warmbruine vlakte staat een beeld of een gebouw, witachtig. Uit de top groeit een twijg.
    670 x 598 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower left.
    Flat heights separated by gorges end on the beach. The beach, sea and sky look dark and threatening. On the green plain in the foreground left, we see two trees that appear dead yet have grown crooked. On the right, on the yellow ochre plain are 5 piles of white stones, the piles are different heights. On the brown plain behind the ochers, there are three people, one large, 2 smaller. Closer inspection reveals a fourth human being, even smaller and in black. On the green plain behind them is a tree that must have been almost dead but now has a spur again. Also standing there is a rock of strange shape. On the warm brown plain is a statue or building, whitish. From the top grows a twig.

  • 3469

    3469

    702 x 401 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Vanuit een donkerbruine rots op de voorgrond groeien tentakelachtige vormen. Op de lichtbruine rots er naast groeit een tenger boompje. De lucht is groen en dreigend, de zee groen en vlak. Rechts op het strand staan palen en ronde vormen, als een stad in de verte.
    702 x 401 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    Tentacle-like forms grow from a dark brown rock in the foreground. On the light brown rock next to it grows a petite tree. The sky is green and threatening, the sea green and flat. To the right on the beach are poles and round shapes, like a city in the distance.

  • 3470

    3470

    400 x 800 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Teruggebracht tot sombere kleuren en vlakken ligt een stad. Op een plateau or dak staan gerafelde wegwijzers alle kanten op te wijzen. Tegen de donkere gele hemel tekent zich een naakte vrouw af, ze torst een zware last. Dit zou een zelfportret van Idonia kunnen zijn. Het schilderij heeft aan de achterkan het nummer 15 en is geprijsd op 300 gulden.
    400 x 800 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    Reduced to somber colors and planes lies a city. On a plateau or roof are frayed signposts pointing in all directions. Against the dark yellow sky a naked woman stands out, carrying a heavy burden. This could be a self-portrait of Idonia. The painting has the number 15 on the back and is priced at 300 guilders.

  • 3471

    3471

    400 x 800 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA links onder.
    Omlijst door een donkergroenblauwe zee en een lichtere groen en gele hemel licht een groenachtig rotsblok dat is uitgehold. Een warm rood licht straalt naar buiten. Een magere boom groeit langs en boven het rotsblok uit, de wortels zoeken steun en voedsel in de diepte. Links er van staat een tweede, kleinere boom en nog verder naar links een veel kleinere. Uit het warme rode licht stapt een figuur de donkerte in.
    400 x 800 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower left.
    Framed by a dark green-blue sea and a lighter green and yellow sky lights a greenish rock hollowed out. A warm red light radiates outward. A skinny tree grows along and above the boulder, its roots seeking support and food in its depths. To the left of it is a second, smaller tree and even further to the left a much smaller one. Out of the warm red light a figure steps into the darkness.

  • 3473

    3473

    400 x 800 mm. Olieverf op decor-linnen. Signature niet te vinden.
    Onder een zwaarbewolkte grijze hemel ligt een versomberd landschap. Nergens is een teken van leven te ontdekken, slechts groene vlakken duiden er op dat er planten groeien. Dit schilderij lijkt door Idonia beschouwd te zijn als studie, en lijkt nooit te zijn geexposeerd.
    400 x 800 mm. Oil on decor linen. Signature not to be found.
    Under a heavily overcast gray sky lies a disheveled landscape. No sign of life can be detected anywhere, only green areas indicate that plants are growing. This painting seems to have been considered a study by Idonia, and appears never to have been exhibited.

  • 3479

    3479

    691 x 553 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Omhoogkijkend zien we dat vanuit een rode lucht, waarin een blauw-witte zon staat, vliegt een kraaiachtige vogel naar de gebouwen van een blauwgetinte stad. Zijn linkerpoot is klaar om iets te grijpen, zijn rechter poot hangt achter zijn lichaam en hij kan die niet gebruiken. De vogel is op jacht, zijn spitse snavel is hongerig geopend. Mogelijk is het een boodschapper, of komt hij iemand halen.
    691 x 553 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    Looking up, we see that from a red sky, in which there is a blue-white sun, a crow-like bird flies toward the buildings of a blue-tinted city. Its left leg is ready to grab something, its right leg hangs behind its body and it cannot use it. The bird is hunting, its pointed beak hungrily opened. Possibly it is a messenger, or coming to fetch someone.

  • 3480

    3480

    602 x 600 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder, moeilijk leesbaar.
    Een dorre, bruine, woesternij eindigt bij een zeegroene zee. Een soort witte gebouwen zijn op grote afstand te zien. Langs het water staan drie witte beelden, de vormen vreemd, maar indrukwekkend. Rechts staat nog een beeld, dichtbij, het is zwart en heeft ook die vreemde vormen. Dan wordt het duidelijk dat het om een vrouw gaat, die iets torst.
    602 x 600 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right, difficult to read.
    An arid, brown, desert ends at a sea-green sea. Some sort of white buildings can be seen at a distance. Along the water are three white statues, the shapes strange, but impressive. To the right is another statue, close by, it is black and also has those strange shapes. Then it becomes clear that it is a woman, carrying something.

  • 3482

    3482

    599 x 797 mm. Olieverf op linnen. Signatuur niet te vinden.
    Een zonnig landschap onder een blauwe lucht.Het terrein loopt sterk op en slechts hier en daar staan bomen die bebladerd zijn.Op de voorgrond is een vlakte die bezaaid is met witte steenbrokken. Ik vermoed dat het een impressie van de Spaanse hoogvlakte weergeeft. Het is het enige werk dat niet door Idonia is voorzien van haar gebruikelijke latjes die op het doek getimmerd werden. Er zijn geen gaatjes. Mogelijk was ze niet tevreden over dit schilderij en wilde ze het later nog bijwerken.
    599 x 797 mm. Oil on linen. Signature not to be found.A sunny landscape under a blue sky.The terrain rises sharply and only here and there are trees that are leafy.In the foreground is a plain dotted with white stone chunks. I suspect it depicts an impression of the Spanish plateau. It is the only work that does not have Idonia's usual laths hammered onto the canvas. There are no holes. It is possible that she was not satisfied with this painting and wanted to touch it up later.

  • 3496

    3496

    599 x 700 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA links onder.
    Een donkere lucht trekt over een landschap, de voorgrond is reeds somber, de heuvels op de achtergrond zijn nog zonbelicht de hemel er boven is nog blauw dat begint te vernevelen. Op de voorgrond staan vier zware, ronde, witte palen, helemaal vooraan staan wat plukjes bloeiend gras. Halverwege de heuvel staat een grotere boom, aan de top gaan twee kleine en een grotere boom verder.
    599 x 700 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower left.
    A dark sky passes over a landscape, the foreground is already gloomy, the hills in the background are still sunlit the sky above is still blue beginning to mist. In the foreground are four heavy, round, white poles, at the very front are some tufts of flowering grass. Halfway up the hill is a larger tree, at the top two small ones and a larger tree continue.

  • 3499

    3499

    601 x 699 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Onder een donker- en lichtgroene hemel ligt massief bruin plateau dat is aangelegd. In het midden zit een gat. Links staat een kale betonnen muur met een raam er in. Daarachter staan nog iets wat waarschijnlijk ook een muur met ramen is. Aan de zijkant van het plateau loopt een brede muur met daarbovenop een onbegaanbare weg. Dat wordt veroorzaakt die diepe ronde uithollingen met kaarsrechte muren. Links naast de muur staan zes lantaarns. Op de voorgrond staat een driepotig lichtbruin bouwsel waaruit een witte vogel het zwerk invliegt. Op de muur loopt een witte mens die een onoverkombare hindernis moet gaan overwinnen en kijkt naar de witte vogel. Door het gat in de grond zien we een lichtere wereld, met een lichtere groene hemel en diepgroene zee. Op het groenachtig gele strand staat een identiek bouwsel, maar nu in zwart. Een zwarte mens staat te kijken hoe de zwarte vogel wegvliegt.
    601 x 699 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    Under a dark and light green sky is solid brown plateau laid out. In the center is a hole. On the left is a bare concrete wall with a window in it. Behind it are something else that is probably also a wall with windows. To the side of the plateau runs a wide wall with an impassable road on top. This is caused those deep round cavities with dead straight walls. To the left of the wall are six lanterns. In the foreground is a three-legged light brown structure from which a white bird flies into the zwerk. On the wall walks a white man who is about to overcome an insurmountable obstacle and looks at the white bird. Through the hole in the ground we see a lighter world, with a lighter green sky and deep green sea. On the greenish yellow beach is an identical structure, but now in black. A black man stands watching the black bird fly away.

  • 3500

    3500

    602 x 697 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Onder een donkergroene hemel is de verte duister. In de verte zijn nog net drie vormloze witte vormen zichtbaar. Wat dichterbij staan drie witte vormen die uit rechte zielloze buizen lijken te bestaan. Op de voorgrond staat een rots die uit verschillende plateau's lijkt te bestaan. Op het tweede plateau loopt een trap naar boven in de rots. Een eenzame figuur gaat die trap beklimmen. Net achter de rots staat een boom die pijnvol gedraaid is.
    602 x 697 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    Under a dark green sky, the distance is dark. Three formless white forms are just visible in the distance. A little closer are three white shapes that seem to consist of straight soulless tubes. In the foreground is a rock that seems to consist of several plateaus. On the second plateau, a staircase leads up into the rock. A lone figure is about to climb those stairs. Just behind the rock is a tree that is painfully twisted.

  • 3538

    3538

    797 x 597 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA links onder.
    Vanuit een rotsstructuur ligt een dor landschap, onder een groene, donkerder wordende hemel. De donkerte is het groots waar de kijker staat. Van links worden de rotsen verlicht door een zwakke zon. De rotsstructuur likt door mensen bewerkt te zijn, desondanks ziet het er onherbergzaam en onleefbaar uit.Vooraan op de hoogvlakte staat een bouwwerk in de schaduw Er naast priemt een mast omhoog. Op de vlakte er achter staan zes conusvormige bouwsels, die via een opening in de top gevuld zouden kunnen worden.
    797 x 597 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower left.
    From a rock structure lies an arid landscape, under a green, darkening sky. The darkness is grand where the viewer stands. From the left, the rocks are illuminated by a faint sun. The rock structure seems to have been worked by humans, nevertheless, it looks inhospitable and unlivable.In front on the plateau, a structure stands in shadow Next to it, a mast pokes up. On the plain behind it are six cone-shaped structures, which could be filled through an opening in the top.

  • 3541

    3541

    699 x 698 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Uit een opengescheurde hemel zijn drie werelden zichtbaar. Uit een zwarte wereldbol die boven een donkergroene zee en een minder donkere groene lucht met daarin een groene zon, loopt een rechte balk naar een kaal plateau, een donkergroene zee en een grauwige lucht met rode wolken licht er achter. In een opengescheurd deel van de wolk is een wereld met een blause lucht en een kaal dor landschap zichtbaar, waarop een zwarte stad op de voorgrond en een witte stad op de achtergrond. Idonia vond dit een van haar beste werken, het heeft lang in haar huiskamer gehangen.699 x 698 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    Three worlds are visible from a sky torn open. From a black globe rising above a dark green sea and a less dark green sky containing a green sun, a straight bar runs to a barren plateau, a dark green sea and a drab sky with red clouds light behind it. In a part of the cloud torn open, a world with a blustery sky and a barren barren landscape is visible, with a black city in the foreground and a white city in the background. Idonia thought this was one of her best works; it hung in her living room for a long time.

  • 3563

    3563

    703 x 1000 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    In een doods landschap staan in een diepe kloof 5 zware palen, ze zijn hoger dan de rotswand. Een mens kijkt in de verte en ziet een eindeloze kale vlakte waar een rivier zich een weg baant. Een waterige groenige zon heeft niet voldoende kracht om de schaduw van een lichtbron achter de mens te niet te kunnen doen.
    703 x 1000 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    In a dead landscape 5 heavy poles stand in a deep gorge, they are higher than the rock face. A person looks into the distance and sees an endless barren plain where a river makes its way. A watery greenish sun does not have enough power to nullify the shadow of a light source behind the human.

  • 3564

    3564

    803 x 994 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA op lichter donkergroen rechts bijna-onder.
    De bodem van een kloof, met bergwanden aan beide zijden. Een dorre boom rechts is gescheiden door een kloof in de bodem van twee kleine dorre bomen, gezien vanuit een grot waar het donker is. Het licht aan de kant van de kleine bomen lijkt zonnig te zijn.
    803 x 994 mm. Oil on linen. Signature IDONIA on lighter dark green right near-bottom.
    The bottom of a gorge, with mountain sides on either side. A barren tree on the right is separated by a gap in the bottom of two small barren trees, seen from a cave where it is dark. The light on the side of the small trees appears to be sunny.

  • 3571

    3571

    797 x 398 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Boom = Idonia.
    Pas toen de gevolgen van de ziekte van Altzheimer duidelijk werden en Idonia gestopt was met werken omdat ze het niet meer kon ging ze over tot incidentele verklaringen over haar werk. Ze legde (meermaals) uit dat de kleine poppetjes op haar werk de taken van de kunstenaar waren, en dat de kale boom en een poppetje dat groter was dan de anderen de kunstenaar zelf waren.
    Dit schilderij geeft het heel sterk weer, een zelfportret van Idonia, gesymboliseerd als een doodse boom, groeiend vanuit een kaal landschap, en op de wereld er achter staan twee kleine poppetjes tesamen met een grotere, Idonia en haar kinderen.
    797 x 398 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    Tree = Idonia.
    Only when the effects of Altzheimer's disease became apparent and Idonia had stopped working because she could no longer do it did she turn to occasional statements about her work. She explained (several times) that the small dolls on her work were the artist's tasks, and that the bare tree and a doll taller than the others were the artist herself.
    This painting depicts it very strongly, a self-portrait of Idonia, symbolized as a dead tree, growing from a barren landscape, and in the world behind it are two small dolls together with a larger one, Idonia and her children.

  • 3572

    3572

    751 x 501 mm, Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Idonia's wereld.
    Dit schilderij had Idonia's voorkeur. Het hing meestal in de woonkamer en anders in de hal. Idonia geeft hier duidelijk haar gevoelens aan: Leven in een onmogelijke wereld waar geen ruimte is voor gevoelens, de kinderen moeten overleven. Er spreekt een inmense eenzaamheid uit. In Idonia's werk zien we naarmate ze zich meer ontwikkelt de kleinere vormen verdwijnen in grote vlakken. De details blijven, maar nu als kleurnuances.
    751 x 501 mm, Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    Idonia's World.
    This painting was Idonia's preference. It usually hung in the living room and otherwise in the hall. Idonia clearly expresses her feelings here: Living in an impossible world where there is no room for feelings, the children must survive. It expresses an immense loneliness. In Idonia's work, as she develops, we see the smaller forms disappear into large planes. The details remain, but now as shades of color.

  • 3574

    3574

    395 x 698 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Idonia vertelde me dat dit schilderij ontstaan is tijdens haar reis door de Spaanse hoogvlakte. Links staat een eenzame mens en kijkt naar de weg waar in de verte de begrafeniskoets in de richting van een verre stad rijdt.
    395 x 698 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    Idonia told me that this painting originated during her journey through the Spanish plateau. On the left, a lone man stands and looks at the road where in the distance the funeral carriage is driving toward a distant city.

  • 3576

    3576

    498 * 748 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA rechts onder.
    Vanuit een grot kijken we naar een bouwwerk dat veel weg heeft van een stad-burcht. In het midden rijst een wit gebouw omhoog en lijkt een lichtbrug met de hemel er boven te vormen.
    498 * 748 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower right.
    From a cave we look at a structure that looks much like a city-citadel. In the center, a white building rises up and seems to form a bridge of light with the sky above.

  • 3578

    3578

    400 x 498 mm. Olieverf op linnen. Signature IDONIA links onder.
    Groene zee, rood land, wit staketsel.
    400 x 498 mm. Oil on linen. Signature IDONIA lower left.
    Green sea, red land, white palisade.

  • 3438

    3438

    650 x 400 mm. Olieverf op linnen. Niet gesigneerd.
    Onder een donkere, groene, lucht staat een geelachtige muur op een groen land of in een groene zee. De muur is onbegaanbaar door grote verlagingen er in. Idonia heeft dit schilderij niet afgemaakt doordat ze door haar ouderdom het lichamelijk te zwaar vond worden. Dit gebeurde laat in de 90 jaren van de 20e eeuw.
    650 x 400 mm. Oil on linen. Unsigned.
    Under a dark, green, sky is a yellowish wall on a green land or sea. The wall is impassable due to large cuts in it. Idonia did not finish this painting because her old age made it too physically demanding. This happened in the late 1990s.


Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer A.M. Fraissinet.”

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Read more …Schilderijen UK

Linoleum snedes (2)

Linoleum snedes map 07

  • 1944

    1944

    Gegutste lino

  • 2073

    2073

    3 vogels.

  • 1946

    1946

    Gegutste lino

  • 2223

    2223

    Idonia's dochter.

    x

  • 1945

    1945

    Gegutste lino

  • 1788

    1788

    Gesigneerd Idonia '56

  • 2225

    2225

  • 1943

    1943

    Nog niet gegutste lino

    x

    x

  • 2057

    2057

  • 2058

    2058

  • 2059

    2059

  • 2060

    2060

  • 2068

    2068

  • 2069

    2069

  • 2070

    2070

  • 2071

    2071

  • 2072

    2072

  • 2103

    2103

  • 2104

    2104

  • 2105

    2105

  • 2106

    2106

  • 2122

    2122

  • 2123

    2123

  • 2126

    2126

  • 1783

    1783

  • 1784

    1784

  • 1786

    1786

  • 1788

    1788

Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..”

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Read more …Linoleum snedes (2)

Aquarellen (2)

Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..”

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Read more …Aquarellen (2)

Saskia Gras | De Vrije Academie – Psychopolis (2)

Saskia Gras | De Vrije Academie – Psychopolis 1947-1982: een kunstzinnige vrijhaven in de Hofstad

Vrijheid, wars van elke norm, het experiment omarmen,
morele vorming en ‘jezelf worden’. De Vrije Academie
in Den Haag praktiseerde dit kunstzinnige opleidingsideaal
tussen 1947 en 1982 vol overtuiging. Saskia
Gras beschrijft in dit artikel de bevindingen van haar
promotieonderzoek naar deze bijzondere academie.

1 Dit artikel is gebaseerd op het proefschrift van Saskia Gras (2017). Vrijplaats
voor de kunsten, de Haagse Vrije Academie 1947-1982. Uitgegeven in 2018 als
Vrijplaats voor de kunsten, De Haagse Vrije Academie - Psychopolis 1947-1982.
Delft: Academische Uitgeverij Eburon.

Link naar het artikel in pdf vorm

 


Bij het doorspitten van de vele mappen met werk van Idonia trof ik twee documenten aan die door de Vrije Academie waren gemaakt en die informatie gaven over twee (waarschijnlijk nieuwe) lessen die er gegeven zouden gaan worden. Uit deze stukken blijkt op welke wijze en waarom er aandacht aan wordt gegeven.

Digging through the many folders containing Idonia's work, I came across two documents created by the Free Academy that provided information about two (probably new) classes that would be taught there. From these documents it is clear in what way and why attention is being paid to them.


  • 3234

    3234

    CURSUS: MATERIALENKENNIS

    -Kunst wordt beoefend en die beoefening moet worden aangeleerd. Er dient dus onderricht in te worden gegeven. Doch men moet vooral niet denken dat het de kunst zelve is, die onderwezen wordt. Haar aangaande bestaat er geen leer dan alleen deze: dat er geen kunstleer mogelijk is.-

    - Geen enkele kunst, zelfs niet de meest waarachtige, (en deze het minst) kan vaardigheid ontberen. In tegendeel; ofschoon geen stiel van nijverheid zijnde, is zij toch een beroep en stelt als zodanig de beoefenaar technische bekwaamheid en vakkennis tot eis.

    Wie smeden wil moet het vak verstaan. Wie schilderen wil, moet met het materiaal bedreven kunnen omgaan. Is hij onbedreven dan is hij de slaaf van zijn materiaal; hij wordt er gedurig door belemmerd, hij is het niet de baas, hij is het niet meester! - schrijft Hoogerwerf.


    COURSE: MATERIALS KNOWLEDGE

    -Art is practiced and that practice must be taught. It must therefore be taught. But above all one should not think that it is art itself that is being taught.
    There is no teaching concerning it except this: that there is no art teaching possible.

    - No art, not even the truest, (and this one least of all) can lack skill. On the contrary; although it is not a craft, it is a profession and as such requires technical skill and expertise on the part of the practitioner.

  • 3236

    3236

    In vroeger eeuwen ontving de jonge schilder zijn opleiding op het atelier van de meester. De leertijd verschilde niet zo veel van die der andere handwerkslieden en was door de gilden verplicht gesteld. M.a.w. wanneer een schilder door het gilde als meester was aanvaard en zich dus kon vestigen, kende hij z'n vak.

    De leerling-schilder tekende niet alleen op het atelier, hij leerde er ook zijn gereedschappen vervaardigen, doeken en panelen gronden, vernissen en pastelkrijt maken, verfwrijven, etc. Langzamerhand werd hij vertrouwd gemaakt met de techniek van het schilderen zoals de traditie die voorschreef. Uit de ervaring van vele generaties schilders was deze traditie ontstaan.

    Zo ongeveer tot 1800 was het handwerk de hechte basis van de schilderkunst. Hierna verloor het steeds meer van z'n eigenlijke waarde en in de 19de eeuw (de gilden werden opgeheven) eindigde z'n ontwikkeling en ging de traditie verloren.

    Sindsdien heeft de schilderkunst een ontwikkeling doorgemaakt, waarbij de artistieke problematiek het handwerk weinig ruimte liet. De factuur, het schrift, kreeg een zeer belangrijke plaats.

    De stand van zaken is nu, dat de hedendaagse schilder weinig van z'n vak af weet (natuurlijk zijn ook hier uitzonderingen), veel minder bijvoorbeeld dan de graficus en de beeldhouwer. Het moderne kunstonderwijs heeft de studie  van de materialen en het gebruik er van


    In earlier centuries, the young painter received his training at the master's studio. The apprenticeship did not differ much from that of other craftsmen and was made compulsory by the guilds. In other words, when a painter was accepted by the guild as a master and could thus establish himself, he knew his trade.


    The apprentice painter not only drew at the studio, he also learned how to make his tools, to prime canvases and panels, to make varnishes and pastel crayons, to rub paint, etc. Gradually he was familiarized with the technique of painting as tradition dictated. From the experience of many generations of painters, this tradition had developed.


    So roughly until 1800, handwork was the solid basis of painting. After this it lost more and more of its proper value, and in the 19th century (the guilds were abolished) its development ended and the tradition was lost.


    Since then painting has undergone a development in which artistic problems left little room for the craft. The invoice, writing, was given a very important place.


    The state of affairs now is, that the contemporary painter knows little about his craft (of course, here too there are exceptions), much less, for example, than the graphic artist and the sculptor. Modern art education has not included the study of materials and their use

  • 3237

    3237

    niet, of in een te summiere vorm, in het leerprogramma opgenomen. Merkwaardig genoeg is het dus voor de jonge schilder bijna onmogelijk geworden, zich, wat de technische kant betreft, te bekwamen in z'n eigen vak.

    Deze cursus beoogt in de eerste plaats de schilder meer mogelijkheden te geven in het gebruik van zijn materialen. Zijn techniek ordent die mogelijkheden met het doel zijn visie direct en zuiver op het vlak uit te beelden.

    Tussen de visie van de kunstenaar en het kunstwerk staat o.m. zijn techniek. Ieder schilderij of het nu oud of modern is, heeft z'n techniek nodig...... en techniek kan men leren. Het is niet alleen belangrijk of een schilderij een paar eeuwen -meekan_, een juist gebruik van de materialen geeft ook het grote voordeel van een krachtiger licht- en kleurwerking. Hierdoor wordt de gebruikte vorm en compositie expressiever en de totale werking van het schilderij wordt belangrijk ten gunste beïnvloed.

    Naast alle artistieke- en maatschappelijke problematiek kan de schilder zekerheid hebben over het handwerk. Of een visie nu leidt tot een uiterst gedetailleerd naturalisme of tot abstracties, de juiste technische opbouw van een schilderij moet een voor-de-hand-liggende mogelijkheid zijn.

    De cursus is vooral op de praktijk gericht. Uit de goede materialen en technieken die zullen worden besproken kan de cursist dié keus doen, die voor hem het meest geëigend is.


    in the curriculum, or has included it in too brief a form. Curiously enough, it has thus become almost impossible for the young painter, as far as the technical side is concerned, to become proficient in his own craft.

    This course aims primarily to give the painter more possibilities in the use of his materials. His technique organizes those possibilities with the aim of expressing his vision directly and purely on the surface.

    Between the artist's vision and the work of art stands, among other things, his technique. Every painting whether old or modern needs its technique...... and technique can be learned. It is not only important whether a painting will last a few centuries, a correct use of materials also gives the great advantage of a more powerful effect of light and color. This makes the form and composition used more expressive and the overall effect of the painting is significantly affected for the better.

    Beyond all artistic and social issues, the painter can have certainty about the craft. Whether a vision leads to highly detailed naturalism or abstractions, the correct technical construction of a painting should be an obvious possibility.

    The course is primarily practice-oriented. From the good materials and techniques that will be discussed, the student can make the choice that is most appropriate for him.

  • 3235

    3235

    Hij zal ervaren dat, het zelf gronden van doeken en panelen, het maken van vernissen en verdunningsmiddelen, etc. weinig tijd vergt, veel goedkoper is en betere resultaten oplevert.

    Aan een reeks onderwerpen die nauw verband houdt met de materialenkennis, zal mede aandacht worden besteed. We noemen hiervan technieken van oude en moderne meesters, het atelier en de gerredschappen, kleurenleer, hulpmiddelen, compositieleer, onderhoud en restauratie van het schilderij, het stilleven, het landschap, figuur en portret, tempera- en pastelschilderen, aquarelleren, het controleren van de materialen, perspectief en aesthetica.

    Aanvang der cursus Maandag 27 Februari 1956, om half negen 's-avonds in het gebouw der Academie.

    Lesgeld f 3.50 per maand.


    He will experience that, priming canvases and panels himself, making varnishes and thinners, etc. takes little time, is much cheaper and produces better results.

    A series of subjects closely related to the knowledge of materials will also be covered. We mention techniques of old and modern masters, the studio and gerredschappen, color theory, tools, composition theory, maintenance and restoration of the painting, the still life, the landscape, figure and portrait, tempera and pastel painting, watercolor, control of materials, perspective and aesthetics.

    Start of course Monday, February 27, 1956, at 8:30 p.m. in the Academy building.

    Tuition f 3.50 per month.


  • 3238

    3238

    CURSUS GESPROKEN KUNSTCRITIEK

    Men behoeft werkelijk geen kwaad van de kunstcritiek aan een dag- of weekblad te zeggen, om naast de vele voordelen aan het geschreven woord verbonden, ook enige nadelen te zien.

    Een dergelijke critiek vindt weerklank, instemming of afkeur, doch binnen de krant moet ze wel een monoloog blijven. Ook wanneer de lezer zich te weer zou willen stellen of nieuwe aspecten tonen, moet hij zwijgen.

    Het experiment van de gesproken critiek scheen de directie van de Vrije Academie daarom zeer aantrekkelijk. Zo is het mogelijk dat de monoloog en dialoog wordt, waar criticus, de geïnteresseerde toehoorder en in sommige gevallen de kunstenaar, voor hun overtuigingen zullen moeten stáán om in het gesprek gezamenlijk het kunstwerk te benaderen.

    Naast de gesproken critieken, onder redactie van de Heer Wim A.L. Beeren, waarbij hij zelf en gastdocenten zullen critiseren, zal de Heer Beeren om de veertien dagen lezingen houden over onderwerpen uit de moderne kunsthistorie.


    COURSE IN SPOKEN ART CRITICISM

    One really does not have to say anything bad about art criticism for a daily or weekly newspaper to see some disadvantages in addition to the many advantages of the written word.

    Such criticism finds resonance, approval or disapproval, yet within the newspaper it must remain a monologue. Even when the reader would like to refute or show new aspects, he must remain silent.

    The experiment of spoken criticism therefore seemed very attractive to the Free Academy's management. Thus it is possible for the monologue to become a dialogue, where the critic, the interested listener and, in some cases, the artist, will have to stand for their convictions in order to approach the work of art together in the conversation.

    In addition to the spoken critiques, edited by Mr. Wim A.L. Beeren, in which he himself and guest lecturers will critique, Mr. Beeren will give lectures every two weeks on subjects from modern art history.

  • 3239

    3239

    Beoogd wordt om, in aansluiting bij bepaalde exposities, verschillende stijlfasen te behandelen. Het gebied na 1850 zal bestreken worden, terwijl dit cursusjaar speciaal de kunst van Cézanne af, de aandacht heeft.

    De lezingen worden gegeven iedere Vrijdag om 8 uur in het gebouw van de Academie, te beginnen op Vrijdag 24 Februari 1956.

    De kosten voor deelname bedragen f 0.50 per avond.


    The aim is to deal with different stylistic phases, following certain exhibitions. The area after 1850 will be covered, while this course year special attention will be paid to the art of Cézanne.

    The lectures will be given every Friday at 8 a.m. in the Academy building, beginning on Friday, February 24, 1956.

    The cost for participation is f 0.50 per evening.

Read more …Saskia Gras | De Vrije Academie – Psychopolis (2)

Critics

Kritieken op het werk van Idonia Fraissinet

Knipsels uit het archief

Idonia heeft in totaal 20 keer een tentoonstelling gegeven, soms alleen, soms met anderen en aan een manifestatie meegedaan. Het begon met een manifestatie: De Haagse Salon.

In de zalen van Pulchri Studio werd jaarlijks de Haagse Salon gehouden. Het was een tentoonstelling die open stond voor alle Haagse kunstenaars, ook degenen die geen lid waren van Pulchri Studio. Het gold onder de kunstenaars als een belangrijke tentoonstelling. Ook de leerlingen van de Haagse Academie vonden het belangrijk om mee te doen.
In Het Vaderland van maandag 9 augustus 1954 staat een artikel, ondertekend door De Gr., over de jacob-Marisprijzen die aan (enkele) deelnemers werden toegekend. In dit artikel worden meerdere leerlingen en/of leraren van de Haagse Academie als deelnemer genoemd. Het wordt verlucht met 5 foto's, allen met werk, en twee ervan ook met de kunstenaar er op.
De vierde Haagse Salon werd in 1956 gehouden, het voornoemde artikel in 1954, dus tijdens de 2e tentoonstelling. In 1953 moet dus de eerste Haagse Salon gehouden zijn.

Idonia has exhibited a total of 20 times, sometimes alone, sometimes with others and participating in a manifestation. It began with a manifestation: The Hague Salon.

The Hague Salon was held annually in the halls of Pulchri Studio. It was an exhibition open to all artists from The Hague, including those who were not members of Pulchri Studio. It was considered an important exhibition among the artists. Students at the Hague Academy also felt it was important to participate.
In Het Vaderland of Monday, August 9, 1954, there is an article, signed by De Gr., about the Jacob-Maris prizes awarded to (some) participants. This article mentions several students and/or teachers of the Hague Academy as participants. It is ventilated with 5 photographs, all with work, and two of them also with the artist on them.
The fourth Hague Salon was held in 1956, the aforementioned article in 1954, so during the 2nd exhibition. Thus, the first Hague Salon must have been held in 1953.

  • 004 2002

    004 2002

    01 Haagse Salon augustus 1956
        Idonia exposeert voor het eerst, op de jaarlijkse groepstentoonstelling in Pulchri Studio, deze tentoonstelling stond ook open voor niet leden. Idonia was geen lid van Pulchri.
        7 augustus 1956 Haagsche Courant, C. Veth - foto 2002.
            Hij schrijft: Iets luchtigs en vlugs pakt in het interieur, zowel als in de duinen van Idonia Fraissinet.

    Hague Salon August 1956
        Idonia exhibits for the first time, at the annual group exhibition at Pulchri Studio, this exhibition was also open to non-members. Idonia was not a member of Pulchri.


        August 7, 1956 Haagsche Courant, C. Veth - photo 2002.
            He writes: Something airy and quick picks up in the interior, as well as in the dunes of Idonia Fraissinet.

  • 005 2036

    005 2036

    02 Haagse Salon augustus 1957 - resp. foto 2003, 2037 en 2005.
        9 augustus 1956 Het Vaderland, Anne Berendsen - foto 2036
            Hij schrijft: Verder heeft Idonia Frassinet haar Kijkduin, met Ondrea-bosjes, innemend persoonlijk gebouwd.
            
    02 Hague Salon August 1957 - photos 2003, 2037 and 2005, respectively.
        August 9, 1956 Het Vaderland, Anne Berendsen - photo 2036
            He writes: Furthermore, Idonia Frassinet has built her Kijkduin, with Ondrea groves, engaging personal build.

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

  • 006 2003

    006 2003

    In een krantenknipsel, zonder vermelding van krant, datum  en auteur wordt Idonia's werk ook beoordeeld - foto 2003
            De auteur schrijft: ...maar er zijn voortreffelijke andere werken bijvoorbeeld Strand en Kijkduin van Idonia L. Fraissinet, die ons troffen door de sterkte van de opzet en het gevoel voor eenzaamheid, levende eenzaamheid.
            
    In a newspaper clipping, without mentioning newspaper, date and author, Idonia's work is also reviewed - photo 2003
            The author writes: ...but there are excellent other works for example Beach and Watch Dune by Idonia L. Fraissinet, which struck us by the strength of the outline and the sense of solitude, living solitude.*

    *

    *

    *

    *

    *

    *

  • 007 2037

    007 2037

    Op onbekende datum, in de Nieuwe Haagsche Courant, Corn. Basoski - foto 2037.
            Hij schrijft:... en als er op deze tentoonstelling te ontdekken is dan is het misschien wel bij Idonia L. Fraissinet die met twee schilderijen verrassend knap werk leverde, knap in compositie, in kleurstellingen en in materiaalbehandeling. De verlatenheid van het strand is zeer suggestief verbeeld en de huizen bij Kijkduin getuigen van een zeer persoonlijk plastisch beleven.
            
        On unknown date, in the Nieuwe Haagsche Courant, Corn. Basoski - photo 2037.
            He writes:. and if there is to be discovered at this exhibition it may be with Idonia L. Fraissinet who with two paintings produced surprisingly clever work, clever in composition, in color schemes and in material handling. The desolation of the beach is very suggestively depicted and the houses at Kijkduin testify to a very personal plastic experience.

  • 008 2005

    008 2005

    Op onbekende datum, in de Haagsche Courant, R.E. Penning - foto 2005
            Hij schrijft: Van de outsiders die tot de salon doordrongen, noem ik Idonia Fraissinet om haar origineel opgevat "Strand"
            
        On unknown date, in the Haagsche Courant, R.E. Penning - photo 2005
            He writes: Of the outsiders who penetrated the salon, I mention Idonia Fraissinet for her original conceived "Strand"

  • 1843

    1843

    Affiche tentoonstelling. Drukwerk, 440 x 345 mm.

    Poster exhibition. Printed matter, 440 x 345 mm.

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

    *

  • 009 2038

    009 2038

    19-04-1958 Het Binnenhof (links) en Het Vrije Volk - Den Haag (rechts)

    (Jonge) kunstenaars in (de) Vrije Academie

    19-04-1958 The Binnenhof (left) and Het Vrije Volk - The Hague (right)

    (Young) artists in (the) Free Academy

    *

    *

    *

    *

    *

    *

  • 011 2006

    011 2006

    Haagsche Courant   R.E. Penning

    Perspectief in werk van jonge kunstenaars

    + Catalogus van schilderijen en grafiek van Idonia Fraissinet, Ad van Dijk en Frans de Haas in de Vrije Academie voor Beeldende Kunsten, Hoefkade 101 te 's-Gravenhage. Tel. 111777.

    Haagsche Courant R.E. Penning

    Perspective in work of young artists

    + Catalogue of paintings and prints by Idonia Fraissinet, Ad van Dijk and Frans de Haas at the Free Academy of Art, Hoefkade 101, The Hague. Tel. 111777.

  • 016 2039

    016 2039

    Moderne romantiek – Kunstzaal Polder

  • 015 2007

    015 2007

    Het Binnenhof   J. V.

    Langs de Haagse kunstzalen – Kunstzaal “Het Center”.

  • 019 2040

    019 2040

    Nieuwe Haagsche Courant  Corn. Basoski

    Idonia Fraissinet verdient veel meer aandacht

  • 020 2008

    020 2008

    23-11-1961 Haagsche Courant  R.E. Penning

    Boeiende ideeënwereld van Idonia Fraissinet

  • 022 2041

    022 2041

    30-11-1961 Het Vrije Volk – Den Haag   H.A. Gerritsen

    Kleur maakt I. Fraissinets werk boeiend

  • 025 2009

    025 2009

    Prijslijst schilderijen en tekeningen

  • 026 2043

    026 2043

    Uitnodiging

  • 027 2042

    027 2042

    Foto Idonia in Atelier

  • 047 2049

    047 2049

    Verschillen maken tentoonstelling tot een boeiend geheel

  • 049 2050

    049 2050

    Frank Wuyters

    Fascinerende kunst van Idonia Fraissinet bij sfeervol kaarslicht en parelende wijn in TASTEVIN (Leiden)

  • 050 2019 B

    50-2019b

    Idonia aan het werk

  • 051 2051

    051 2051

    za. 25 nov + 2 dec

    Kunstmarkt met ättracties”ten bate van het Rode Kruis

  • 053 2020

    2020

    Tm 19 maart

    In kunstzaal Polder

  • 055 2027

    055 2027

    03-11-1972

    Uitnodiging opening van de tentoonstelling van droogbloemen

  • 056 2021

    056 2021

    Id. Frraissinets werk verdiept en verfijnd

  • 060 2053

    060 2053

    1967 Jules Kockelkoren

    Verlaten planeet met ronddolende mensen als mieren

  • 062 2025

    062 2025

    11-07-1967  Mw. Dijk vd Weijde

    Voorkant brief galeriehoudster

  • 063 2026

    063 2026

    11-07-1967   Mw. Dijk vd Weijde

    Achterkant brief galeriehoudster

  • 064 2334

    064 2334

    10-09-1968 Galerie de Sfinx

    Uitnodiging tentoonstelling Idonia in Galerie de Sfinx

  • 065 2022

    065 2022

    18-09-1968  Het Vaderland

    Uit Haagse kunstzalen – Landschappen

  • 066 2054

    066 2054

    29-09-1966  Weekblad voor Waddinxveen

    Beklemmende eenzaamheid in boeiend kleurenspel

  • 070 2327

    070 2327

    29-09-1966

    Brief Weekblad voor Waddinxveen over plakboek

  • 071 2024

    071 2024

    06-10-1966  Weekblad voor Waddinxveen

    Idonia Fraissinet expositie geopend

  • 072 2032

    072 2032

    04-03-1967  Het Vaderland

    De landschappen van Idonia Fraissinet

  • 073 2332

    073 2332

    24-02-1967 Het Vrije Volk Frans de Haas

    Idonia Fraissinet: zielsportretten

  • 074 2333

    074 2333

    25-02-1967 Nieuwe Haagse Courant  Gijs Kording

    Idonia Fraissinet: zelfde onderwerpen

  • 095 2338

    095 2338

    19-04-1958, Het Binnenhof

    Kunstenaars in Vrije Academie

  • 097 2006

    097 2006

    Haagsche Courant R.E. Penning

    Perspectief in werk van jonge kunstenaars

  • 099 2039

    099 2039

    Drie jonge kunstenaars met opvallend werk

  • 103 2039

    103 2039

    G. Oudshoorn

    Tekeningen en plastieken bij Het Center

  • 104 2007

    104 2007

    Het Binnenhof J. V.

    Langs de Haagse kunstzalen – Kunstzaal “Het Center”.

  • 113 2040

    113 2040

    Nieuwe Haagsche Courant Corn. Basoski

    Idonia Fraissinet verdient veel meer aandacht

  • 118 2041

    118 2041

    30-11-1961 Het Vrije Volk – Den Haag H.A. Gerritsen

    Kleur maakt I. Fraissinets werk boeiend

  • 122 2043

    122 2043

    Uitnodiging

  • 128 2011

    128 2011

    27-10 tm 7-11-1962

    Prijslijst schilderijen en tekeningen

  • 129 2044

    129 2044

    Het Binnenhof Jeanne Niemans

    Idonia Fraissinet en Wim Kersten

  • 130 2012

    130 2012

    30-09-1966

    4 foto,s: Idonia en Dook; 2x Idonia +?, gitaarspeler en verzonden uitnodiging

  • 131 2045

    131 2045

    Haagsche Courant  R.E. Penning

    Desolaat wereldbeeld van Idonia Fraissinet

  • 133 2013

    133 2013

    10-11-1962

    Landschappen en kleurenbeeld

  • 135 2046

    135 2046

    06-11-1962 De Telegraaf Ed Wingen

    Menselijke eenzaamheid bij Idonia en Johfra

  • 136 2008

    136 2008

  • 136 2015

    136 2015

    3 foto’s

  • 139 2047

    139 2047

    08-06-1963 Het Vrije Volk

    Gorkumse expositie Goudse Kunstenaars

  • 143 2016

    143 2016

    15-7-19xx Het Nieuwe Dagblad

    Idonia Fraissinet en Gerard ‘t Hart in de Agnietenkapel (met originele foto bij artikel)

  • 144 2337

    144 2337

    Proefdruk ontwerp van Gerard + Idonia uitnodiging Agnietenkapel

  • 145 2038

    145 2038

  • 145 2338

    145 2338

    Achterzijde origineel ontwerp van Gerard + Idonia uitnodiging Agnietenkapel

  • Expositie geopende in Agnietenkapel

    146 2016

    146 2016

    12 tm 29-06-19xx

    Expositie geopende in Agnietenkapel

  • 147 2048

    147 2048

    Origineel gedicht van Henk Kooyman voor Idonia

  • 148 2017

    148 2017

    Idonia Fraissinet en Gerard ‘t Hart in de Agnietenkapel

  • 149 2029

    149 2029

    Verschillen maken tentoonstelling tot een boeiend geheel

  • 150 2018

    150 2018

    20-07-1963 Het Vrije Volk Piet Begeer

    Schilder ‘t Hart weet nu wat hij te zeggen heeft

  • 153 2050

    153 2050

    Frank Wuyters

    Fascinerende kunst van Idonia Fraissinet bij sfeervol kaarslicht en parelende wijn in TASTEVIN (Leiden)

  • 154 2019

    154 2019

    Frank Wuyters

    Fascinerende kunst van Idonia Fraissinet bij sfeervol kaarslicht en parelende wijn in TASTEVIN (Leiden)

  • 155 2021

    155 2021

    Id. Frraissinets werk verdiept en verfijnd

  • 157 2051

    157 2051

    za. 25 nov + 2 dec

    Kunstmarkt met "attracties” ten bate van het Rode Kruis

  • 161 2020

    161 2020

    Tm 19 maart

    In kunstzaal Polder

  • 171 2054

    171 2054

    29-09-1966 Weekblad voor Waddinxveen

    Beklemmende eenzaamheid in boeiend kleurenspel

  • 173 1947

    173 1947

    Welkomstoespraak door Dook van Zwam – voorkant

  • 175 2327

    175 2327

    29-09-1966

    Brief Weekblad voor Waddinxveen over plakboek

  • 176 2024

    176 2024

    06-10-1966 Weekblad voor Waddinxveen

    Idonia Fraissinet expositie geopend

  • 179 2032

    179 2032

    04-03-1967 Het Vaderland

    De landschappen van Idonia Fraissinet

  • 180 2332

    180 2332

    24-02-1967 Het Vrije Volk Frans de Haas

    Idonia Fraissinet: zielsportretten

  • 181 2333

    181 2333

    25-02-1967 Nieuwe Haagse Courant Gijs Kording

    Idonia Fraissinet: zelfde onderwerpen

  • 184 2053

    184 2053

    1967 Jules Kockelkoren

    Verlaten planeet met ronddolende mensen als mieren

Auteursrechten voorbehouden
“Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze tekeningen, schilderijen, kunstwerken mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de de heer This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..”

Neem contact op voor een licentie voor uw specifieke gebruik.

Read more …Critics